تجلیل-ازهفته-کتاب-درولایت-کابل

شماری از نهادهای دولتی و غیر دولتی هفته کتاب را با ایجاد نماشگاه در کابل تجلیل کردند و در این نمایشگاه  حدود ۷۰۰ جلد کتاب از سوی انتشارات‌ مختلف به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز، سمیع حقمل مسئول پروژه  فرهنګی انستتیوت گویته روزگذشته در برنامه تجلیل از هفته کتاب گفت: در این نمایشگاه ۲۰۰ عنوان کتاب از سوی انستتیوت گویته ، ۸۰ عنوان کتاب از سوی موسسه حمایت اطفال ، ۸عنوان از سوی بی بی سی که ویژه اطفال است  وهمچنان  حدود ۵۰۰ عنوان کتاب از سوی انتشارات بیهقی ودیگر نهاد های  خصوصی به نمایش گذاشته شد.

حقمل افزود؛ در این کتگوری کتابهای کودکان یک الی شش ساله، ۲ الی هفت ساله، ۷ الی هشت ساله، ۳ الی ۹ ساله و ده  الی ۱۲ ساله به نمایش گذاشته شده است.

در این نمایشگاه پیام رییس جمهور محمد اشرف غنی توسط صابر مهمند سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ خوانده شد .

در پیام آمده که کتاب خزانه دانش ، یاداشتهای کتابها خاطراتیست که از یک نسل به نسل دیگر انتقال می کند،کتاب یگانه وسیله تمدن جامعه بشریست اگر کتاب نمی بود ترقی و تعالی وجود نمی داشت.

در پیام خاطر نشان شده که کتاب یک معلم و رفیق خوب زندگی انسان، هر کس می تواند با کتاب دوست باشد، کشورهای که به  ترقی و تعالی رسیده اند در نتیجه داشتن کتاب و دانشمندان بزرگ بوده است .

سید آقا حسین سانچارکی معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت : ادبیات کودک در افغانستان در حد صفر است ، همه انرژی ما به رقابت های سیاسی صرف شده است .

وی افزود که صد سال قبل سراج الخبار برای کودکان چاپ می شد اما با تاسف درجنگهای خانمانسوز که فرهنگ افغانستان را لطمه زد، ادبیات کودک به دست فراموشی گذاشته شد.

سانچارکی دولت را نیز انتقاد کرده افزود که دولت به فرهنگ ادبیات کودک توجه جدی نکرده ،نشر مقاله ها کتابهای درسی و تولیدات علمی ما برای کودکان به صفر تقرب کرده است هر چند کادرها ، دانشمندان و اهل هنر وجود دارد اما بستر ها برا ی کار و بار آنها مساعد نیست .

جاوید پناهی متعلم صنف دهم مکتب میخانیکی کابل گفت که دولت برای اطفال کتاب های خوب برابر با سویه شان چاپ کند، کتابخانه ههای مخصوص اطفال را آماده کند تا آنان بیشتر علاقمند به مطالعه شوند.

توصیه من به خانواده ها این است که فرهنگ مطالعه را از کودکی در اطفال شان رشد بدهد تا آنها در آینده به افراد بزرگ مبدل شوند و این مملکت را بسوی ترقی ببرند .

 این نمایشگاه که از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ با همکاری انستتیوت گویته ، موسسه حمایه اطفال و برخی از انتشارات خصوصی در کابل برگزار شد، برخی مسوولین وزارت اطلاعات و فرهنگ ، نهاد های حامی اطفال و شمار زیاد اطفال اشیانه اشتراک ورزیده بودند .

این نمایشگاه دو روز ادامه دارد که روز نخست آن مختص شده است برای ادبیات کودک امروز در کاروانسرای باغ بابر برگزار شد، روزدوم این نمایشگاه برای نمایش کتاب مختص شده که  فردا در کتابخانه پوهنتون کابل برگزار خواهد شد .

 

تجلیل ازهفته کتاب درولایت کابل

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد