تنها-با-استفاده-از-تکنولوژی-میتوان-انتخابات-شفاف-در-کشور-برگزار-کرد

موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) می‌گوید؛ برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در افغانستان باید از تکنولوژی استفاده صورت گیرد چرا که مردم به نظام فعلی انتخابات باروند نیستند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز، محمد یوسف رشید رئیس اجرایوی موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) امروز (چهارشنبه 6 ثور) در یک برنامه خبری در کابل گفت؛ استفاده از تکنولوژی در پروسه انتخابات پیش رو افغانستان تنها راه کسب اعتماد مردم نسبت به این پروسه است و مردم به نظام فعلی انتخابات باورمند نیستند.

آقای رشید گفت؛ حکومت وحدت ملی و پارلمان کشور به دلیل نبود انتخابات شفاف و عادلانه مشروعیت ندارند و اگر تغییرات جدی به نظام انتخاباتی صورت نگیرد، مردم به پای صندوق های رای دهی نخواهند رفت.

رئیس اجرایوی فیفا تاکید کرد؛ اگر کمیسیون مستقل انتخابات تا یک ماه دیگر تقویم انتخابات را اعلام نکند، انتخابات پارلمانی تا دو سال دیگر برگزار شده نمیتواند.

رشید افزود؛ باید طرح در روند انتخابات پیش رو ارائه شود که تقلب را به حداقل برساند و مردم به نظام انتخاباتی باورمند شوند. او بیان داشت؛ با صحبت کردن در رابطه به اصلاحات انتخاباتی هیچ کار صورت گرفته نمیتواند و باید کمیسیون های انتخاباتی اقدامات لازم را در عمل پیاده کنند نه در حرف.

رشید گفت؛ در افغانستان همواره بحث انتخابات همواره در حاشیه قرار گرفته است و دولت مردان سیاست جدی در زمینه برگزاری انتخابات ندارند. او افزود؛ اگر کمیسیون انتخابات و سمع شکایات انتخاباتی وابستگی خود را از حکومت برطرف نسازند برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در کشور غیر ممکن است.

از سوی دیگر معاذالله دولتی عضو کمیسیون مستقل انتخابات در این برنامه گفت؛ کمیسیون مستقل انتخابات تمام تلاش خود را به خرج داده است تا با مشوره احزاب سیاسی اصلاحات و زمان برگزاری انتخابات را تعیین کند.

دولتی گفت؛ مراکز خیالی در اکثر ولایت های کشور وجود دارد که برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه باید مراکز واقعی تعیین و تعداد رای دهندگان در هر حوزه مشخص شوند.

او افزود؛ در حال حاضر به اساس امار که کمیسیون در دست دارد حدود 22 میلیون کارت رای دهی توزیع شده است و برای برگزاری انتخابات شفاف باید کارت رای دهی جدید توزیع گردد.

به گفته‌ی این عضو کمیسیون مستقل انتخابات بدون استفاده از تکنولوژی در انتخابات آتی شفافیت انتخابات غیر ممکن است و باید سیستم ایجاد شود که تقلب را به حداقل برساند.

موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا (فیفا) نه مورد را ارائه کرد که برای برگذاری انتخابات شفاف و عادلانه باید در نظر گرفته شود:

  1. ایجاد فضای اعتماد و اتخاذ تدابیر جهت تامین شفافیت روند انتخابات
  2. ترتیب فهرست رایدهندگان
  3. تعیین حوزه های انتخاباتی
  4. سیستم انتخاباتی
  5. مصارفات مالی مبارزات انتخاباتی
  6. روند رادهی و بررسی رادهی الکترونیک
  7. شمارش آرا و چگونگی اعلام نتایج
  8. نقش نهادهای ذیدخل و ذیربط انتخاباتی در روند انتخابات
  9. تقویت نقش معنادار زنان در روند انتخابات

این موسسه از نهادهای مسئول انتخاباتی خواهان مطالعه و استفاده این طرح در روند انتخاباتی پیش رو هست.

تنها با استفاده از تکنولوژی میتوان انتخابات شفاف در کشور برگزار کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد