حکومت-به-پرونده-خشونت-علیه-خبرنگاران-رسیدگی-کرده-است

مجیب خلوتگر رئیس اجرایی نی یا حمایت کننده از رسانه‌های آزاد کشور گفت: روی میز حکومت پرونده ۵۰۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران قرار داشت که تا کنون حکومت به ۲۰ پرونده رسیدگی گرده است.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز، مجیب خلوتگر رئیس اجرای نی یا حمایت کننده از رسانه‌های آزاد کشور امروز (چهار شنبه 27 ثور) در یک برنامه خبری در کابل گفت؛ حکومت نمی‌خواهد به پرونده‌های خبرنگاران به شکل جدی رسیدگی کند و از میان 500 پرونده خشونت علیه خبرنگاران با گذشته چندین سال اکنون به 20 پرونده رسیدگی کرده است که این نشان دهند کم و عدم جدیت حکومت را نشان می‌دهد.

آقای خلوتگر گفت؛ نظام عدلی و قضایی کشور به 20 مورد خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی کرده است که از این میان 6 مورد ان پرونده قتل است.

او افزود؛ در چندین سال گذشته تا اکنون 500 مورد خشونت علیه خبرنگاران صورت گرفته است که از این میان 70 مورد از این پرونده قتل است.

رئیس اجرایوی نی بیان داشت؛ حکومت تنها در با شعار از خبرنگاران حمایت می‌کند و هیچ برنامه جدی عملی در این زمینه ندارد اما با ان هم نی یا حمایت کننده از رسانه‌های آزاد افغانستان از این اقدام حکومت که برای اولین بار به پرونده‌های خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی صورت گرفته است استقبال می‌کند.

یکی از دست آوردهای حکومت وحدت ملی و حکومت‌های گذشته آزادی بیان داست که با شروع حکومت کنونی قانون دسترسی به اطلاعات نیز توشیح شد اما این قانون تا هنوز جنبه عملی به خود نگرفته است.

آقای خلوتگر بیان میکند حکومت تا هنوز کمیسیون دسترسی به اطلاعات را ایجاد نکرده است و باین کمیسیون باید در 34 ولایت کشور ایجاد شود.

مشکل دیگر که خلوتگر تاکید میکند: عدم طبقه بندی معلومات در ادارات دولتی است که نبود طبقه بندی معلومات سبب شده است که اکثر نهادهای دولتی از دادن معلومات خودداری کنند.

سال گذشته یکی از بدتری سال برای آزادی بیان و خبرنگاران در افغانستان بوده است.

حکومت به 20 پرونده خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی کرده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد