خشونت-علیه-خبرنگاران-در-هفت-ماه-پسین-دو-برابر-شده‌است

مسوولان نهادهای حامی رسانه‌های افغانستان در روز ملی خبرنگاران، سال جاری را پر چالش برای خبرنگاران و رسانه‌ها دانسته و می‌گونید که با تسلط امارت اسلامی طالبان خشونت‌ علیه خبرنگاران دو برابر افزایش یافته است.

به گزارش افغان نیوز؛ فرهاد بهروز، معاون انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان امروز( چهارشنبه، ۲۷ حوت) در مراسم تجلیل از روز ملی خبرنگار گفت که سال ۱۴۰۰ برای خبرنگاران سالی خوب نبود و در جریان این سال با تحولات سیاسی اخیر از ده هزار ۹۴۷ خبرنگار ۹ هزار ۵۰۰ تن آنان بیکار شده اند.

بهروز افزود که با تسلط امارت اسلامی طالبان و تحولا سیاسی اخیر رسانه‌های کشور دچار مشکلات مالی جدی شده‌اند و نهاد‌های حامی رسانه‌ها بارها از جامعه‌جهانی خواستار حمایت رسانه‌ها و آزادی بیان در افغانستان شده‌اند.

اسماعیل سادات، معاون تخنیکی انجمن  ژورنالستان آزاد افغانستان نیز گفت که گزارش مشترک انجمن آزاد ژورنالیستان و مرکز خبرنگاران افغانستان در مورد وضعیت خبرنگاران و رسانه‌ها در جریان سال روان نشان می‌دهد که ۱۱۷ مورد رویداد خشونت علیه خبرنگاران و اقدام علیه رسانه‌ها از جمله جان باختن خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای به ثبت رسیده است.

او گفت که آمارهای این دو نهاد نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ خورسیدی خشونت‌ها در دوره حاکمیت امارت اسلامی طالبان نسبت به دوره جمهوریت دو برابر افزایش یافته است. سادات افزود که با تسلط امارت اسلامی طالبان فضای کاری برای خبرنگاران و رسانه‌های آزاد، محدود شده که این امر هراس و خودسانسوری بی‌پیشینه‌ای را در پی داشته است.

به گفته سادات در این سال چهار خبرنگار در نتیجه‌ای خشونت‌ها و افزایش جنگ جان باخته اند که طالبان دست‌کم به قتل یک خبرنگار در قندهار متهم است.

در عین حال معاون تخنیکی انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان گفت که آمار قربانیان جامعه‌ای رسانه‌ای در مقاسیه با ۱۱ مورد قتل خبرنگار و کارمندان رسانه‌ای جان باخته در سال ۱۳۹۹ خورشیدی، کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد‌.

شاه محمود شینواری،  خبرنگار نیز گفت که گزارش مشترک انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان و مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد؛ ۳۲ رویداد در دوره جمهوریت که شامل تهدید، توهین، لت و کوب، خشونت فزیکی، بازداشت و ربوده شدن خبرنگاران می‌شود، به ثبت رسیده است.

شینواری افزود که در هفت ماه دوره امارت اسلامی طالبان اقدامات علیه خبرنگاران بیشتر شامل بازداشت و خشونت فزیکی می‌شود که در ۶۶ مورد خبرنگاران از یک ساعت تا یک ماه از سوی نیروهای طالبان بازداشت شده‌اند و در بیشتر موارد با خشونت فزیکی، توهین و حتی شکنجه خبرنگاران توام بوده است.

بر مبنای گزارش مشترک مرکز خبرنگاران افغانستان و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان، صدها خبرنگار مرد و زن کشور را ترک کرده و بیش از ۴۰ درصد که ۵۷۸ رسانه‌‌ مختلف  می‌شود، به دلیل مشکلات مالی مسدود شده‌اند. طبق این گزارش نزدیک به ۳۰ درصد دیگر رسانه‌ها نیز در آستانه‌ای مسدود شدن است.

جمشید جان‌فر،  خبرنگار که کار خود را از دست داده می‌گوید؛ پس از مدت‌ها کار در رسانه‌های مختلف با تسلط امارت اسلامی طالبان با مسدود شدن‌ رسانه‌‌ای که در آن کار می‌کرد، بیکار و اکنون به خاطر تامین مخارج زندگی‌اش دست فروشی می‌کند. او از امارت اسلامی طالبان خواستار برداشتن محدودیت‌ها بر کار خبرنگاران و آزادی بیان شده و گفت که مقام‌های طالبان باید زمینه کار و گردش آزاد اطلاعات را در جامعه فراهم نمایند.

مطیع‌الله سرور، نماینده خبرنگاران ولایت لوگر نیز گفت که با مسدود شدن رسانه‌ها در این ولایت ده‌ها خبر نگار بیکار شده و جامعه جهانی هم نسبت به جامعه خبرنگاری و مطبوعات بی توجه است.

او گفت که خبرنگاران ولایت لوگر پس از بیکار شدن مجبور به فروش وسایل خانه‌شان شده و در وضعیت بدی اقتصادی و اجتماعی قرار دارند. سرور گفت که نهادهای حامی خبرنگاران و رسانه‌ها  باید در زمینه مالی خبرنگران اقدام جدی کنند زیرا؛  شرایط خبرنگاران در ولایت‌های کشور به گونه‌ای واقعی نگران کننده است.

این در حال که است پیش از این نهادهای حامی رسانه‌های کشور بارها از مسدود شدن رسانه‌ها و بیکار شدن خبرنگاران هشداد داده بودند.

آژانس افغان نیوز؛ رحمت الله سخاورز

 

خشونت علیه خبرنگاران در هفت ماه پسین دو برابر شده‌است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد