در-نبود-استقلالیت-کاری،-نمایندگان-جامعه-مدنی-کمیته-گزینش-را-تحریم-میکند

شماری از فعالان مدنی می گویند: اگر دولت در امور کمیته گزینش مداخله کند و شفافیت این کمیته را زیر سوال ببرد، کاندیدان نهادهای مدنی این کمیته را تحریم خواهند کرد.

به گزارش آژانس افغان خبر: برخی از فعالان مدنی، امروز دوشنبه(۱۲ میزان) در کنفرانس خبری تحت عنوان گروه کاری مشترک جامعه مدنی که در مرکز نی برگزار شده بود، اعلام نمودند؛ کمیته گزینش فرصتی برای جلوگیری از دخالت دولت در پروسه انتخابات می باشد. که با درنظر داشت قانون این روند را به صورت شفاف برگزار میکند.

عبدالله  احمدی، فعال مدنی با ابراز این مطلب تاکید می کند که کمیشنران برگزیده دراین کمیته: سابقه جرمی نداشته باشند، کارمندان دولت نباشند، دارای درجه تحصیل عالی باشند و تجربه کاری در یکی از نهادهای مدنی را داشته باشد.

آقای احمدی اظهار داشت: سهم مساوی زنان و مردان در این کمیته از ارکان مهم پنداشته می شود که  حق هیچ یک ضایع نشود.

وی همچنان هشدار داد؛ در صورتی که دولت و زورمندان بخواهند در امور انتخاباتی و کار این کمیته مشکل ایجاد کنند و یا مداخله نمایند، کاندیدان جامعه مدنی از شرکت در این کمیته خودداری  خواهند نمود.

خلیل روفی یکی دیگر از فعالان مدنی بااشاره به معیارهای که نمایندگان جامعه مدنی ازکاندیدان انتخابات در نظر بگیرند گفت: کمیته گزینش سرنوشت انتخابات را رقم می زند، باید شفافیت را به عنوان یک اصل مدنظر بگیرند و از شفافیت کار به مردم اطلاع دهی شده جهت شفافیت یک میکانیزم ساخته شود.

آقای روفی افزود؛ در هنگام تهیه ثبت نام نامزدان در کمیسیون انتخابات باید تجربه، سابقه نیک، تحصیلات عالی و توانایی مسلکی در عرصه انتخابات را در نظر بگیرند.

وی علاوه می کند که عدم وابستگی به گروه های سیاسی و سیاستمداران را به عنوان یک اصل در انتخاب افراد در نظر بگیرند تا انتخابات با چالش های گذشته مواجه نشود.

این فعال مدنی اظهار داشت؛ رعایت برابری جنسیتی و دادن سهم برابر به زنان و مردان را به عنوان یکی از ارزش های حقوق بشری در نظر گرفته و در انتخاب نماینده ها نباید این اصل را فراموش کنند.

خلیل روفی اضافه کرد سابقه درخواست کنندگان بررسی  دقیق شود تا از ورود افراد فاسد و متهم به نقض حقوق بشر جلوگیری گردد.

او ادامه می دهد که انتخاب افراد بر اساس معیارهای مشخص و از روش نمره دهی صورت گیرد تا کیفیت افراد انتخاب شده بالا رود.

این فعال مدنی خاطرنشان ساخت؛ هرکاندیدای که برنده می شود تعهدات ذیل را در نظر داشته باشد.

  1. حین کار در کمیته درتمامی موارد با نهادهای رای دهنده مشوره نمایند.
  2. از جامعه مدنی نماینده گی خوب نماید و از قرارگرفتن زیر نفوذ حکومت و گروه های سیاسی خودداری کند.
  3. حین کار  از منافع تمام گروه های اجتماعی به خصوص گروه های آسیب پذیر، معیوبین، اقلیت های زنان در روشنایی منافع ملی دفاع و حراست نمایند.
  4. حین دوره کاری به جامعه مدنی حساب ده باشد و در صورت که اسناد مبنی بر معامله سیاسی مسٔولیت بر عهده بگیرد.
  5. حین دوره کاری موضع گیری های مطبوعاتی مطابق به خواست و منافع جامعه مدنی باشد.

 

 

در نبود استقلالیت کاری، نمایندگان جامعه مدنی کمیته گزینش را تحریم میکند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد