درسال-گذشته-بیش-از-یک-میلیون-مهاجر-به-کشوربازگشتند

سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان می‌گویند: نتیجه تحقیق نهاد تحقیق و ارزیابی افغانستان مبنی بر کاهش عودت کنندگان به وطن دروغ است و هیچ گونه اسناد معتبر ارائه نکرده است.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان امروز (چهارشنبه 3 جوزا) در یک برنامه خبری در کابل گفت؛ تحقیقی که از سوی نهاد واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان در رابطه به وزارت مهاجرین اعلام شده است فاقد اعتبار است چرا که هیچ گونه سند معتبر همراه خود ندارد.

آقای بلخی گفت؛ در این تحقیق آمده است که در سال 2016 میلادی 600 هزار تن از کشورهای خارجی به کشور عودت کرده اند و این درحالیست که به اساس امار وزارت مهاجرین و سازمان ملل تعداد عودت کنندگان در سال گذشته 1657000 بوده است.

او افزود؛ نهاد واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان ادعا می‌کند که اسناد این تحقیق را از وزارت مهاجرین به شکل قانونی به دست آورده است اما هیچ سند بدون ایجازه وزیر به خارج درج کرده نمیتواند.

وزیر مهاجرین بیان داشت؛ در تحقیق آمده است که وزارت مهاجرین هیچ دست آرود در دو سال گذشته نداشته است و این دحالی است که وزارت دو سال قبل چندین میلیون افغانی بدهی داشت و در حال حاضر هیچ بدهی ندارد و در سال گذشته 42 میلیون افغانی از بودجه عادی این وزارت صرف جوی شده است.

بلخی گفت؛ این وزارت دو سال گذشته کمتر از یک ملیون دالر بودجه انکشافی داشت اما این رقم در سال گذشته به 3.5 میلیون دالر رسید که 86 درصد ان نیز به مصرف رسید.

در سال 2016 میلادی وزارت مهاجرین 1650 نمره زمین برای مهاجرین در شهر کابل توزیع کرده است و از غصب صدها نمره زمینه در ولایات نیز جلوگیر کرده است.

از سوی دیگر اندریس سابیرک سفیر دولتی شاهی سویدن در کابل گفت: نهاد واحد افغانستان باید در تحقیق خود، اصول تحقیق را رعایت میکرد و در تحقیق امار و ارقام دقیق از جایگاه ویژه برخوردار است و تحقیق بدون امار و ارقام اهمیت ندارد.

آقای سایبرک گفت؛ کمک کشورهای خارجی باید به اساس نیازمندی مردم افغانستان درجه بندی شود و نیازهای اساسی مردم در اولویت تطبیق پروژه های کمک شده از سوی کشورهای تمویل کننده در نظر گرفته شود.

سفیر دولتی شاهی سودین بیان داشت؛ دولت سویدن و وزارت مهاجرین افغانستان روی یک میکانیزم به توافق رسیده اند که چگونه مهاجرین این کشور که سند قبولی شان از سوی محکمه با صلاحیت رد شده اند به افغانستان باز گردانده شوند.

سایبرک افزود؛ در افغانستان باید کمک های کوتا مدت و طولانی مدت صورت گیرد.

واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان امروز بررسی خود را مبنی به کاکرد و نهادهای مختلف دولتی طی دو سال گذشته ارائه کرد.

 

درسال گذشته بیش از یک میلیون مهاجر به کشوربازگشتند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد