زمینه-مشارکت-درحکومت-برای-زنان-فراهم-شده-است

وزیر امور زنان می گوید: حکومت تلاش زیادی در عرصه رشد زنان انجام داده و زمینه مشارکت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری را برای زنان در کشور فراهم نموده و قوانین منع خشونت علیه زنان را نافذ اعلام کرده است.

به گزارش آژانس افغان خبر: بانو دلبر نظری وزیر امور زنان، امروز یک شنبه (۷ سنبله) در دومین کنفرانس مشارکت سیاسی زنان که در کابل برگزار شده بود، گفت: از یک و نیم دهه قبل درعرصه رشد و ترقی زنان در اجتماع کار های زیادی صورت گرفته اما به دلایلی  نقش آنان در امور حکومتی برجسته و روشن نیست.

وزیر امور زنان تصریح می کند که زمینه شمولیت دختران در تحصیلات عالی، مشارکت زنان در مجلس نمایندگان و سنا، کابینه و سایر خدمات کوچک و بزرگ انجام شده است و این‌ها نمونه کارهای است که برای ارتقاء ظرفیت بانوان صورت گرفته است.

خانم نظری تاکید می کند که عدم آگاهی از حقوق، چالش های بزرگ خشونت، رسم و عنعنات ناپسند رایج در میان بعضی ازاقوام باعث کم زنگ شدن نقش زنان در کشور و جامعه تلقی می شود.

وی اظهار داشت؛ وزارت امور زنان جهت رفع تبعیض و خشونت علیه زنان گام های مؤثر و عملی را برداشته است.

دلبر نظری خواستار همکاری همه  جانبه اعم از رسانه ها و مردم در امر اطلاع رسانی برای محو تبعیض و خشونت علیه زنان شد و ابراز داشت: رسانهها بهترین منبع آگاهی دهی عامه جهت واضح شدن نقش زنان در امورحکومتداری به شمار می روند.

او علاوه می کند که زنان آسیب پذیرترین قشر در جامعه است و وجود تهدیدات و محدودیت ها این آسیب پذیری را شدت می بخشد.

وزیر امور زنان تاکید کرد مشارکت زنان در انتخابات آینده حتمی بوده و آن چه حقوق زنان را معنی می بخشد سهیم ساختن آنها در امور مهم کشور است.

وی با انتقاد از نهادها و سازمانهای حمایتی زنان در کشورگفت: این احزاب برنامه های مشخصی برای خانم ها نداشته و تغییر اساسی برای رشد استعداد های آنان به وجود نیاورده است.

داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرییه نیز با ارسال نامه ای حمایت قاطع خود را از وزارت امور زنان برای بهبود وضعیت بانوان اعلام داشت و افزود: زنان نیمی از پیکر جامعه اند و حقوق برابر با مردان را دارا می باشند.

رییس اجراییه کشور در این نامه تاکید کرده بود که مشارکت زنان در امورحکومتداری در قانون اساسی کشور تایید شده است.

آقای داکتر عبدالله همچنان اظهار داشت با وجود مشکلات و محدودیت های فراوان زنان با شجاعت و دلیری توانسته اند به حقوق مسلم شان دست یایند و سهم خود را در خدمتگذاری به وطن ایفا نمایند.

وی اضافه کرد که حکومت تلاش می کند نقش و سهم بانوان را در جامعه افزایش داده و مسؤلیت خود را در قبال بانوان ادا نماید.

در همین حال صفیه ایثار، رییس دفتر(جی اس اس پی) نیز با اعلام حمایت از وزارت امور زنان گفت: همکاری این اداره با این وزارت در بخش های (ارتقاء ظرفیت، جندر، اطفال و حقوق بشر) ادامه خواهد داشت.

رییس دفتر (جی اس اس پی) ابراز داشت که برنامه های آموزشی، جلسات وزارت امور زنان، تدبیر کنفرانس ها، و سایر همکاری ها از اقداماتی است که این دفتر درکمک به وزارت امور زنان در نظر گرفته است.

 

زمینه مشارکت درحکومت برای زنان فراهم شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد