زنان-معترض-بامیانی؛-جامعه-بدون-حضور-زنان-فلج-است

در ادامه اعتراض زنان در کابل و سایر شهرهای کشور، این بار زنان در بامیان با تجمع اعتراضی خواستار آزادی زنان، حق کار و باز شدن دروازه‌های مکاتب به روی دانش آموزان دختر شدند.

به گزارش افغان نیوز؛ شماری از زنان و فعالان مدنی روز گذشته( یک‌شنبه، 9 عقرب) در مرکز ولایت بامیان دست به اعتراض زده و خواستار آزادی زنان، حق کار و باز شدن دروازه‌های مکاتب به روی دانش آموزان دختر شدند.

آنان با حمل شعارهای«جامعه خالی از زنان، جامعه معیوب است»، «زنان را حذف نکنید»، «دروازه دانشگاه‌ها را باز کنید» و «در دین مبین اسلام، حقوق زنان محفوظ است»، به‌محروم شدن زنان از حقوق شان اعتراض کردند.

این زنان همچنان با شعارهای مانند «کار، تحصیل، آزادی، حق مسلم ماست» و «جامعه‌ای بدون حضور زنان، فلج است»، خواستار مشارکت سیاسی و معنادار زنان در کشور شدند.

زنان معترض در پایان، قطعنامه‌ای نیز صادر کردند که در آن آمده است: «ما از تمامی نهادهای مسئول می‌خواهیم که هرچه زودتر دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها را به‌روی دختران باز کرده و فرصت کاری را از آنان نگیرند»، بلکه باید «زنان افغانستان بیشتر از قبل مورد حمایت قرار گیرند».

در قطع‌نامه آنان آمده است که شهروندان مناطق مرکزی، در وضعیت بدی اقتصادی بسر میبرند و نیاز جدی به کمک‌های بشردوستانه دارند.

معترضان در این قطع‌نامه از جامعه‌جهانی و نهادهای حقوق‌بشری خواستند برای جلوگیری از فاجعه انسانی قریب‌الوقوع، به شهروندان مناطق مرکزی کمک کنند.

در بخشی از اعلامیه‌ با ابراز نگرانی از تشدید خشونت‌ها، تاکید شده است: «فعالان‌ مدنی، روزنامه‌نگاران و شهروندان بگونه‌های مختلف مورد تهدید قرار می‌گیرند» و این موضوع سبب خودسانسوری گردیده است و زنان متعرض خواهان توجه جدی نهادهای حقوق‌بشری، در زمینه‌ حفاظت از کنش‌گران مناطق مرکزی و روزنامه‌نگاران بومی شدند.

این در حالی است که مقام‌های امارت اسلامی طالبان همواره بر حقوق زنان در چارچوب اسلام تاکید کرده و گفته اند که حقوق زنان ضایع نخواهد شد.

آژانس افغان نیوز؛ رحمت الله سخاورز

زنان معترض بامیانی؛ جامعه بدون حضور زنان فلج است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد