عنعنات-ناپسند،-کلید-افزایش-خودکشی-ها-در-افغانستان

وزارت صحت عامه گفته است که بیش از ۹۵ درصد ازکسانیکه دست به خودکشی میزنند، زنان میان سنین ۱۴- ۱۹ سال بوده و عمده ترین عامل این عمل، رسم و رواج های ناپسند در ولایات می باشد.

به گزارش افغان نیوز: فدامحمد پیکان، معیین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه امروز یکشنبه‌(26 – سنبله) طی محفل از روزجهانی وقایه از خود کشی درکابل؛ عمل خود‌کشی را یک معضل جدی برای سکتور صحت کشور دانسته و گفته است که سالانه در سراسر جهان حدود هشتصد الی یک میلیون تن دست به خود کشی میزنند که بیشتر آنها از طبقه اناث می باشند.

آقای پیکان افزود، ولایت های هرات،بادغیس،فراه و نیمروز ازجمله ولایت های اند که بیشترآمار خودکشی را باخود دارند. وی گفت، عامل عمده این عمل در این ولایات عنعنات نا پسند،عدم تساوی جندر و خشونت های مبتنی برجنسیت می باشد.

وی علاوه نمود، عوامل خطر برای خود کشی شامل گرفتاری های روانی مانند افسردگی، استفاده از مواد نشه آور، فقر، بیکاری، فشارهای روانی اجتماعی و ضررهای اقتصادی محسوب شده اند.

با این حال وزارت صحت عامه کشور علاوه بر تجلیل از روز جهانی وقایه از خودکشی، تجلیل و تقدیر  از فراغت 93 تن مشاورین روانی - اجتماعی از 15 ولایت کشور، نیز به عمل آورد.

همچنان وزارت صحت عامه کشور گفته است که برنامه های آگاهی دهی و تعلیمات صحی برای ملا امامان و شاگردان مکاتب در ولایات مخصوصا ولایت هرات، وقایه ازخود کشی در مکاتب و سطح جامعه و تعلیمات صحی روانی در مراکز حمایوی زنان در مرکز و ولایات، با تمرکز خاص بالای افسرده و کاهش آمار خودکشی راه اندازی می نماید.

این درحالی است که به اساس آمار و ارقام سکتورهای صحی کشور، طی سال های اخیر، افزایش خودکشی در جامعه، ازدواج های قبل از وقت، فقر، عنعنات نا پسند جامعه و سطح بالای افسردگی مردم سرچشمه می گیرد.

عنعنات ناپسند، کلید افزایش خودکشی ها در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد