فعالیت-کارخانه‌های-تولیدی-به-درصد-افزایش-یافته-است

مسوولان وزارت صنعت و تجارت می‌گویند که پس از تحولات سیاسی در کشور و روی کار آمدن ا.ا، فعالیت کارخانه‌های تولیدی از ۳۰ به ۸۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالسلام جواد آخوندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت در گفتگو با آژانس افغان نیوز گفت این وزارت برای سرمایه‌گذاران و بازرگانان بازگشت‌کننده از  پاکستان و برخی کشورهای اروپایی کمیته‌ای را جهت تنظیم سهولت‌ها به تاجران بازگشت کننده ایجاد کرده است.

آخوندزداه افزود که سهولت‌های فراهم شده شامل 17 مورد از جمله معافیت از مالیات 5 ساله، توزیع زمین برای ایجاد کارخانه و خانه مسکونی برای شخص سرمایه‌گذار می‌شود.

او درباره روند انتقال سه هزار کانتینر محموله‌های وارداتی گیرمانده‌ تاجران افغانستان در بندر کراچی پاکستان گفت که این روند از هفته گذشته آغاز شده و روزانه ۳۰۰ کانتینر وارد کشور می‌شود.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که این توافق در پی گفتگو‌ی نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت با وزیران امور خارجه و تجارت پاکستان صورت گرفته است.

آقای آخوندزاده تصریح کرد که کار روی راه‌های بدیل از جمله بندر چابهار و برخی راه‌های دیگر مواصلاتی جریان دارد تا افغانستان در زمینه صادرات و واردات همچنان ترانزیت در آینده به چالش مواجه نشود.

او بیان داشت که پس از تغییر نظام سیاسی در کشور، حکومت سرپرست با ۸۰ کشور جهان روابط اقتصادی داشته و محصولات داخلی کشور به تمام کشورهای جهان از جمله امریکا، روسیه، چین، ایران، پاکستان، ازبکستان، ترکیه و بعضی کشورهای عربی صادرات می‌شود.

آقای آخوندزاده درباره سفر اخیر ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزاری ا.ا به کشور ایران گفت که در این سفر تفاهمنامه‌های بخاطر ایجاد سهولت در انتقال و صادرات کالاهای بازرگانی افغانستان از خاک ایران به امضا رسیده است.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که کشور چین طی دو سال گذشته، نزدیک به دو میلیارد دالر در بخش‌های استخراج معادن، نفت، پارک‌های صنعتی و گمرکات سرمایه‌گذاری کرده است.

او گفت که کشور چین در سال جاری نیز در بخش‌های یاد شده سرمایه‌گذاری نموده اما؛ تاکنون ارقام دقیق میزان سرمایه‌گذاری آن مشخص نشده و در آینده نزدیک از سوی وزارت صنعت و تجارت اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت می‌گویند که ا.ا برای تمام تاجران ملی و بین‌المللی که می‌خواهند در افغانستان سرمایه‌گذاری نمایند، زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم و از آنان حمایت می‌کنند.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

فعالیت کارخانه‌های تولیدی به 83 درصد افزایش یافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد