مادران-هنوز-هم-به-خدمات-صحی-دسترسی-ندارند-

وزیر صحت عامه با ابراز نگرانی از افزایش مرگ ومیر مادران، می گوید: هنوز هم مادران و نوزادان به مراکز صحی دسترسی کافی ندارند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه امروز دوشنبه(7 حمل) در کنفرانس دو روزه ملی صحت مادر نوزاد که در کابل برگزار شده بود گفت: حدود نیمی از مادران در موقع ولادت به مراکز صحی مراجعه نمی کنند و نوزادان نیز بدون حفاظت و مراقبت صحی می باشند.

آقای فیروز تصریح نمود، ایجاد تسهیلات ارزان و تاثیرگذار، مراقبت های قبل از ولادت، جلوگیری از خونریزی بعد از ولادت، توزیع تابلیت های ویتامینی و نیز اقدامات فاصله میان ولادت ها از برنامه های روی دست وزارت صحت برای مادران می باشد.

وزیر صحت اظهار داشت، تعداد مراکز صحی از 400 مرکز به 2300 مرکز ارتقاع یافته که با این وجود برنامه افزایش 400 مرکز صحی دیگر را نیز در پلان کاری خود داریم اما با این حال بسنده نیست و باید خدمات بیشتری برای مادران و نوزادان صورت گیرد.

داکتر زلیخا انوری کارمند وزارت صحت در بخش نسایی ولادی با تایید گفته های وزیر صحت علاوه می کند که مشکلات عدم علاقه کارمندان در بخش مربوطه، معاش پایین، نبود نبود امنیت در محیط کاری و نیز بی توجهی خانواده ها نیز باعث افزایش مرگ و میر مادران و نوزادان در کشور می شود که ظاهرا یک جنبه بی طرفانه ای را نشان می دهد.

وی همچنان افزود 48 درصد مادران در زمان ولادت به مراکز صحی مراجعه نمی کنند و میزان استفاده از روش های جلوگیری از حاملگی نیز به 22 درصد نسبت به سال 2010 که 13 درصد بوده افزایش یافته است.

خانم انوری یادآور شد که کاهش کمک ها و تعهدات خارجی دربخش صحت، ناامنی در  مناطق کوهستانی و دوردست کشورو  کیفیت پایین صحی از دیگر مشکلات فراراه مادران ونوزادان می باشد.

مادران هنوز هم به خدمات صحی دسترسی ندارند.

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد