ناامنی-عامل-مهم-افزایش-بیماری-پولیو-در-افغانستان

رئیس عمومی معافیت کتلوی وزارت صحت عامه با ابراز نگرانی می گوید: مرض پولیو(فلج اطفال) در سال جاری نسبت به گذاشته افزایش پیدا کرده و دلیل آن نیز ناامنی در بعضی ولایت های کشور پنداشته می شود.

به گزارش افغان نیوز: داکتر دستگیر نظری، رئیس عمومی معافیت کتلوی وزارت صحت عامه، امروز چهار شنبه(2، عقرب) به خبرنگار افغان نیوز گفت؛ افغانستان تا هنوز یکی از کشورهای است که بیماری پولیو در آن وجود دارد و با گذشت هر سال افزایش پیدا می کند و عمده ترین دلیل آن نیز ناامنی و هم سرحد بودن با پاکستان است که ویروس پولیو در آن کشور نیز وجود دارد.

به اساس آمار سازمان صحی جهانی، بیماری پولیو در سه کشور جهان وجود دارد که عبارت از افغانستان، پاکستان و نیجریه می باشد و باید با این بیماری خطرناک مقابله صورت گیرد.

میشل زفران میدیر مبارزه با فلج اطفال سازمان صحی جهانی در کنفرانس جهانی مبارزه با این پدیده در پاریس نیز گفته است: اگر اطفال از واکسن پولیو بهره مند گردد، ویروس پولیو در سراسر جهان از بین خواهد رفت.

میشل گفت: که به هر نحو ممکن تا ختم سال جاری باید این بیماری از تمام کشور ها محو گردد.

این مقام سازمان صحی جهان تاکید کرد: شماری از اطفال هنوز از واکسن پولیو بهرمند نیستند و به این دلیل در وجود این افراد امکان فعالیت ویروس پولیو وجود دارد.

در حال حاضر در سه کشور جهان شامل افغانستان، پاکستان و نیجریه نشانه های از مرض فلج اطفال دیده شده است. میشل زفران بیان داشته است که واقعه فلج اطفال در سال جاری در افغانستان ۱۶ مورد ثبت شده است که عمده ترین دلیل ان نیز ناامنی در بعضی ولایت های این کشور است.

از سوی هم داکتر دستگیر نظری رئیس عمومی معافیت کتلوی وزارت صحت عامه افغانستان افزوده است: به اساس آماری که در سال 2018 توسط وزارت صحت عامه از سراسر افغانستان ثبت شده است 16 واقعه مثبت پولیو ثبت شده و این در حالیست که در سال گذشته میلادی 14 واقعه ثبت شده بود.

وی تاکید کرد: وزارت صحت عامه ظرفیت محو بیماری پولیو را از افغانستان از سال 2016 به این سو پیدا کرده است اما در مناطق که امنیت تامین نیست این بیماری وجود دارد، زیرا مخالفان دولت نمیگذارند تا کارمندان صحی وزارت صحت عامه برای واکسن پولیو در آن مناطق حضور پیدا کنند.

نظری تصریح کرد؛ در بعضی ولسوالی های ولایات کنر، ننگرهار، ارزگان، قندهار و هلمند بیماری پولیو وجود دارد که دلیل آن نیز حضور مخالفین دولت می باشد.

وی افزود؛ در سال 2016 وزارت صحت عامه توانایی این را پیدا کرده بود که گردش ویروس پولیو را در افغانستان منع بسازد اما ناامنی در سال 2017 سبب شد که این ویروس از کشورهای پاکستان به ولایت های مانند هلمند و قندهار وارد گردد.

به گفته وی؛ اکنون 35000 داوطلب صحی در افغانستان فعالیت دارند تا از موجودیت این بیماری در 20 سایت کشور گزارش دهند.

ناامنی عامل مهم افزایش بیماری پولیو در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد