همکاری-مردم-با-پولیس؛-گراف-جرایم-جنایی-پایین-آمده-است

مسوولان امنیتی کابل، برنامه میثاق امنیتی را در تامین امنیت شهرهای کشور مفید دانسته و می‌گویند که با تطبیق این برنامه همکاری شهروندان با پولیس بهتر و گراف جرم جنایی کاهش یافته است.

به گزارش افغان نیوز: آرین فیضی، رییس تحقیقات جنایی کابل روز(چهار شنبه، 13 سنبله) در برنامه« میثاق امنیتی حوزه پانزدهم پولیس کابل» گفت که یکی از عوامل ناامنی‌ها پیش از تطبیق برنامه میثاق امنیتی، برنامه‌های متعدد از سوی ارگان‌های ذی‌ربط بود اما در میثاق امنیتی این برنامه‌ها توحید شده و روی روابط مسلکی پولیس با مردم تاکید شده است.

آقای فیضی تاکید کرد که در برنامه میثاق امنیتی، تامین امنیت اجتماعی و فزیکی شهروندان به دوش پولیس و تامین نظم شهر مربوط شهرداری و ریاست ترافیک می‌شود. او تاکید کرد که در موضوع تامین امنیت اجتماعی تنها پولیس مسوول نیست و باید شهروندان کشور نیز در آن سهم بگیرند و با پولیس همکاری همه جانبه داشته باشند.

فیضی از تامین امنیت مراسم عاشورا به عنوان نمونه همکاری مردم با پولیس یاد کرده و افزود که هفته پیشرو هفته گرامی داشت از شهدا و قهرمانان کشور است و باید شهروندان از این هفته طوری تجلیل نمایند که شایسته شهدا و قهرمانان کشور باشد. او تاکید کرد: « ما حرمت شهدای ملی کشور را داریم؛ اما هر کسی که نظم و امنیت جامعه را مختل نماید با آنان برخورد قانونی صورت می‌گیرد».

ویس برمک، وزیر پیشین وزارت امور داخله در این برنامه گفت: تا زمانی که رفتار پولیس مسلکی و فرهنگ مردم داری اصلاح نشود، شهروندان کشور همکار خوبی نخواهند بود و باید مسوولیت مسلکی پولیس در وزارت داخله از دید شهروندی تعریف شود که این همان میثاق امنیتی و رابطه نیک میان پولیس و شهروندان کشور است.

آقای برمک افزود که باید اصلاحات ساختاری و بنیادی در وزارت داخله صورت گیرد و بر تحصیل و مسلکی سازی پولیس توجه جدی صورت گیرد. به گفته او، تا زمانی که پولیس مسلکی و رفتارش با شهروندان اصلاح نشود، در تامین امنیت شهروندان و کشور ناکام خواهد بود.

عزیز الله اخلاقی، آمر حوزه یازدهم امنیتی شهر کابل گفت نیز که برنامه میثاق امنیتی موثر واقع شده و در مدت زمانی که این میثاق عملی شده، همکاری مردم با پولیس افزایش یافته و شماری زیادی از خلاف کاران و مجرمان بازداشت شده اند.

تواب احمدی، رییس ناحیه پانزدهم شهرداری کابل نیز گفت که ناحیه پانزدهم در راستای عملی شدن میثاق امنیتی با وزارت داخله همکاری دارد و این همکاری بیشتر در زمینه رفع ازدحام ترافیکی و تنظیم دست فروشان است.

جنرال دستگیر، نظامی پیشین گفت که قدرت پولیس ناشی از حمایت شهروندان بوده و پولیس باید تطبیق و تنفیذ کننده قانون در جامعه باشد و با شهروندان نیز رابطه نیکو داشته باشد.

به باور این نظامی پیشین افغانستان 40 سال پیش از امروز از قدرت نظامی چشم‌گیری در بین کشورهای منطقه داشت؛ اما اکنون چند جنگجوی طالب تمام نیرو و قدرت دولت را به خاک یکسان کرده است.

اسدالله کوهستانی، رییس عمومی وکیلان ناحیه پانزدهم شهر کابل گفت که پس از تطبیق میثاق امنیتی، امنیت در ناحیه پانزدهم بهتر شده و دست کم 80 درصد گراف جرم و جرایم کاهش یافته است.  او تاکید کرد که باید مردم با پولیس همکار باشند و هر اندازه این روند ادامه یابد به همان پیمانه گراف جرایم و ناامنی‌ها کاهش می‌یابد.

آقای کوهستانی افزود که هفته آینده 18 سنبله و هفته گرامی داشت ازشهدا و قهرمان ملی کشور است و باید مردم از هفته شهید با فیرهای هوایی و کاروان‌های مسلح در شهر تجلیل نکنند بلکه مجالس ختم قران  و سخنرانی داشته باشند.

رییس جوانان ناحیه پانزدهم در مودر برخورد پولیس با مردم گفت که پولیس باید با مردم رفتار خوب داشته باشد، تا شهروندان کشور روی پولیس اعتماید نماید. او پولیس را متهم به برخورد دوگانه با شهروندان کرده و افزود که پولیس با افراد زورمند رفتار خوب و با مردم عادی کشور برخورد نادرست می‌کند که این امر بر اعتماد و مسلک پولیس تاثیر منفی گذاشته است.

بااین‌همه، در اواخر ماه گذشته، حکومت پس از افزایش جرایم جنایی در شهر کابل، طرح میثاق امنیتی را برای مهار جرایم جنایی روی دست گرفته و اعلام کرد که با طرح و اجرای این برنامه قصد دارد تا نیروهای امنیتی و مردم را علیه جرایم جنایی بسیج کند.

این درحای است که امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری روز گذشته هشدار داد که ۱۸ سنبله روز شهادت احمدشاه مسعود است و هیچ کس نمی‌تواند دست به قانون شکنی، نمایش اسلحه و خیابان گردی بزند و هیبت دولت در این زمینه ثابت خواهد شد.

همکاری مردم با پولیس؛ گراف جرایم جنایی پایین آمده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد