وزارت-معادن؛-دو-معدن-بزرگ-سیمان-را-به-داوطلبی-گذاشت

مسئولین وزارت معادن میگویند که؛ معدن سیمان هرات و سمنگان به داوطلبی گذاشته شده و امیدوار است شرکت های بزرگ برای استخراج این دو معدن اقدام نمایند.

محی الدین نوری، سخنگوی وزارت معادن و پطرولیم، در مصاحبه با آژانس افغان خبر؛ امروز(۲۷دلو) بیان کرد که؛ این دو معدن  قرار است سال آینده برای استخراج با شرکت های داوطلب قرار داد شود.

او افزود:” این دو معدن به صورت کلی بررسی شده و هیچ گونه مشکلی برای استخراج سیمان هرات و سمنگان وجود ندارد”.

به گفته او، بهره برداری از این دو معدن بزرگ، برای رشد اقتصاد کشور مرثر واقع شده و میتواند عواید ملی را افزایش دهد.

آقای نوری تأکید کرد: “استخراج این معادن میتواند صد ها افغان را به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد بازار کار نماید تا از مشکلات بیکاری در کشور نیز کاسته شود”.

این درحالیست که؛ شماری از معادن بزرگ افغانستان با تکمیل شدن قرارداد های شان در گذشته، هنوز آغاز به کار نکرده اند که از جمله معدن حاجی گک ولایت بامیان که با شرکت های چینی و مس عینک لوگر با کنسرسیوم هندی در زمان حکومت آقای کرزی قرارداد گردیده بود، اما با آمدن حکومت جدید نظارت روی این قرارداد ها از سر گرفته شد.

از سویی مشکلات امنیتی از دیگر چالش های سر راه استخراج معادن در کشور است.

بار ها شرکت های قراردادی معادن از نبود امنیت کامل در روند استخراج؛ ابراز نگرانی کرده اند و شماری از این شرکت ها مجبور به پرداخت باج به گروه های مخالف مسلح شده اند.

اما آقای نوری میگوید که؛ در روند استخراج معادن سمیان هرات و سمنگان هیچ مشکلی وجود ندارد و در این دو معدن مخالفان مسلح نیز دسترسی ندارند.

او تصریح کرد که؛ بعد از این، تا مشکلات در معادن حل نگردیده است هیچگاه به داوطلبی گذاشته نخواهد شد.

قابل ذکر است که وزارت معادن برای آسان ساختن سرمایه گذاری در عرصه معادن طرح تعدیل قانون معادن را نیز به شورای مشورتی ارائه نموده تا نظریات کارشناسان را نیز زمینه این قانون سازد.

وزارت معادن؛ دو معدن بزرگ سیمان را به داوطلبی گذاشت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد