افغانستان-در-بخش-محصولات-زراعتی-با-سایر-کشورها-رقابت-می‌کند

مسئولان وزارت زراعت و مالداری می‌گویند؛ افغانستان بهترین آب‌وهوا، خاک و نیروی لازم را در اختیار دارد که می‌تواند با این داشته‌ها محصولات زراعتی مناسب تولید کرده و با دیگر کشورهای جهان رقابت کند.

اسدالله ضمیر وزیر زراعت، آبیاری و مالداری امروز (سه‌شنبه 26 اسد) در برنامه ثیمینار ملی باغداری گفت؛ باوجود رشد نسبی باغداری در کشور هنوز هم این بخش با مشکلات زیادی روبرو است که باید در مدت 5 سال آینده برطرف شود.

آقای ضمیر بیان داشت؛ عمده‌ترین مشکلات که فرا راه باغداری در کشور وجود دارد شامل (ابتدایی بودن باغداری، عدم زیربناهای مناسب و عدم دسترسی باغداران به تجارت و مارکت های بین‌المللی) می‌باشد.

 او افزود؛ حکومت، باغداران و مؤسسات کمک‌کننده باید درزمینهٔ پیشرفت زراعت همکاری لازم را داشته باشند تا در 5 سال آینده این مشکلات از سر راه باغداری برطرف شود.

به گفته‌ی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری؛ افغانستان بهترین آب‌وهوا و خاک را دارا می‌باشد که اگر از آن ویژگی‌ها درست استفاده شود، این کشور می‌تواند از نظر تولیدات میوه با دیگر کشورهای تولیدکننده میوه رقابت کند.

ضمیر تأکید کرد؛ در سال‌های گذشته همواره در رشد تولیدات محصولات زراعتی توجه شده است اما توجه لازم درزمینهٔ پروسس و کیفیت محصولات زراعتی صورت نگرفته است، اگر افغانستان می‌خواهد با دیگر کشورهای جهان رقابت کند باید میوه‌ی باکیفیت را به بازارهای جهانی عرضه کند.

او خاطرنشان ساخت؛ برنامه‌ریزی تنها با شعار مفید واقع نمی‌شود بلکه جنبه عملی نیز داشته باشد. ضمیر گفت؛ وزارت زراعت و مالداری تلاش می‌کند تا سکتور خصوصی در بخش میوه‌جات سرمایه‌گذاری کند.

ورکشاب ملی باغداری طی 2 روز از سوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری برگزارشده است که هدف از این برنامه بررسی چالش‌ها و فرصت‌های باغداری در کشور خوانده است.

در حال حاضر یکی از اقلام بزرگ صادراتی کشور را میوه‌های خشک و تازه به خارج تشکیل می‌دهد که به کشورهای عربی، اروپایی، ایران، پاکستان و دیگر کشورها صادر می‌شود.

افغانستان در بخش محصولات زراعتی با سایر کشورها رقابت می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد