وزیر-صحت-عامه؛-مراکزی-صحی-در-کشور-با-کمبود-امکانات-روبرو-اند

وزیر صحت عامه می‌گوید؛ عرضه خدمات صحی به مردم به اساس قانون اساسی از وظایف دولت است اما عدم امکانات کافی در مراکز صحی سبب شده است که دولت تنها توانایی عرضه۶ درصدی خدمات صحی را داشته باشد.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه امروز (یک شنبه 7 سنبله) در کنفرانس بررسی چگونگی عرضه خدمات صحی گفت؛ در کشور 14 هزار داروخانه وجود دارد که با تناسب به این آمار باید 14 هزار داروساز وجود داشته باشند؛ اما در سراسر کشور تنها 4 هزار داروساز وجود دارد که این امر یکی از مشلات بزرگ صحی را به بار آورده است.

وزیر صحت عامه بیان میکند؛ 24 درصد خدمات شفاخانه‌ها از سوی کشورهای کمک کننده خارجی، 6 درصد این خدمات از سوی حکومت و 70 درصد دیگر آن از سوی خود مردم پرداخت میشود که به اساس ماده پنجاه و دوم قانون اساسی افغانستان باید عرضه خدمات کاملا رایگان به مردم عرضه شود.

در ماده ماده پنجاه و دوم قانون اساسی آمده است: "دولت وسايل  وقايه و علاج  امراض  و تسهيلات  صحي رايگان را براي  همه اتباع مطابق به احكام قانون تامين مي نمايد".

به گفته‌ی وزیر صحت عامه؛ به اساس معیار باید یک داکتر و چهار پرستار در یک شفاخانه کار کنند که تناسب داکتر با پرستار ¼ چهار باشد اما در کشور این تناسب برعکس است و یک پرستار و چهار داکتر کار میکند که این مشکل باید برطرف شود.

او افزود؛ در دیگر کشورها برای هر یک هزار نفر یک بستر اختصاص داده میشود اما در افغانستان برای هزار نفر 0.001 بستر اختصاص داده شده است که کمبود امکانات درد مردم را دوا نمیکند.

آقای فیروز می‌گوید؛ در کابل 128 شفاخانه خصوصی فعالیت دارد اما هیچ کدام این مراکز صحی مفدیت برای مردم ندارد. او افزود؛ اجازه دادن به سکتور خصوصی سبب شده است که مریضان به داخل دکان ها نیز تداوی شوند.

وزیر صحت عامه از حکومت وحدت ملی میخواهد توجه جدی به بخش صحت کند تا مشکلات صحی مردم در سال های آینده برطرف شود.

 

وزیر صحت عامه؛ مراکزی صحی در کشور با کمبود امکانات روبرو اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد