پولیس-زن-نیاز-اساسی-جامعه-افغانستان-است

سیما ثمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید؛ زنان در ادارات دولتی همواره به اساس زن بودن شان به کار گماشته شده اند و این درحالیست که به استعداد آنها توجه لازم صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز، سیما ثمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز (یک شنبه 10 ثور) در کنفرانس حقوق بشر و پولیس زن در کابل گفت؛ جامعه افغانستان در شرایط کنونی نیاز اساسی به پولیس زن دارد و زنان پولیس باید افزایش پیدا کنند و روی ارتقاء ظرفیت انان نیز توجه جدی صورت گیرد.

رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر از حکومت وحدت ملی خواست که به زنان در ادارات دولتی نقش بیشتر دهد و به خصوص زنان پولیس که یک نیاز جدی جامعه افغانستان است باید توجه جدی هم روی کیفیت و هم روی کمیت شان صورت گیرد.

خانم ثمر بیان داشت؛ زنان در ادارت دولتی افغانستان فقد به اساس زن بودن شان به کار گماشته شده اند و این در حالیست که بانوان نشان داده اند که توانایی همانند مردان دارند و باید به اساس استعداد شان به کار گماشته شوند.

به گفته بانو ثمر؛ زنان پولیس باید از تفرقه قومی، زبانی و مذهبی پرهیز کنند و برای آبادی کشور خود تلاش کنند.

این مسئول کمیسیون مستقل حقوق بشر تاکید کرد؛ زنان پولیس در افغانستان به حدی تقویت شوند که توان تامین امنیت اکثر ساحات کشور را داشته باشند. او افزود؛ توامندسازی زنان به معنی تضعیف توانایی مردان نیست.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان سه تفاهم نامه را با سه نهاد امنیتی (وزارت امور داخله، وزارت دفاع ملی و ریاست عمومی امنیتی ملی) به امضاء رسانده است که به اساس این تفاهم نامه ها هر خانم که در ادارات دولتی مورد سوء استفاده جنسی قرار بگیرند، کمیسیون به شکل جدی قضیه را بررسی و فرد یا گروه متهم را به پنجه قانون میسپارند.

از سوی دیگر اکرام الدین یارو معین وزارت امور داخله در این برنامه گفت؛ وزارت داخله برنامه 5 ساله را رووی دست گرفته است که هدف این برنامه رشد و ارتقاء ظرفیت زنان پولیس است.

او افزود؛ وزارت امور داخله تا اکنون 1600 دختر خانم پولیس را به کشور ترکیه برای آموزش فرستاده است که در سال‌های آینده این برنامه ادامه دارد.

یاور بیان داشت؛ وزارت داخله در سال جاری 470 بست را برای خانم های اختصاص داده است.

در همین حال نصیر احمد درانی وزیر احیاء و انکشاف دهات گفت؛ زنان همواره در افغانستان مورد ظلم و ستم مردان قرار گرفته اند و برای بیرون رفت از این مشکل باید انان توانایی خود را افزایش دهند.

درانی افزود؛ وزارت احیاء و انکشاف دهات نقش ویژه برای زنان در پروژه های انکشافی در نظر گرفته است و حدود 35 درصد شوراهای انکشافی دهات را زنان تشکیل می‌دهند.

این مقام حکومت تاکید کرد؛ زنان باید خلاهای ادارات دولتی را پر کنند.

پولیس زن یکی از نیازهای جدی برای جامعه افغانستان است اما چرا اینکه زنان پولیس افزایش پیدا نمی‌کنند عوامل متعدد دارد و یکی از این عوامل بسته بودن جامعه افغانستان است.

 

 

پولیس زن نیاز اساسی جامعه افغانستان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد