کد-جزایی-در-دو-کتاب-و-ماده-نهایی-شد

وزارت عدلیه اعلام کرد، کد جزایی که موارد و مراحل مختلف جزا را در بر می‌گیرد از سال گذشته به این‌ طرف روی آن کار جریان داشته، سرانجام تکمیل و نافذ گردیده‌است.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: عبدالبصیر انور، وزیر عدلیۀ امروز پنج‌شنبه(29 سرطان) در نشست خبری گفت کمیتۀ تحقیق کار خود را حدود یک و نیم سال قبلدر آغاز سال گذشته شروع کرد و با درنظرداشت نظریات علمی و تحقیقی تا پایان سعی همه‌جانبه به خرج داد.

وزیر عدلیه تصریح نمود که طرح کد جزا در دو کتاب، 16 باب و 908 ماده آماده گردیده به ریاست جمهوری ارایه شد، اما پس از آن که نظریات نهادهای دیگر در مورد آن گرفته شد، به 940 ماده افزایش یافت.

نهادهای اجرایی کد جزا دادستانی کل و دادگاه عالی هستند اما پس از پایان تحقیق، نظریات ریاست جمهوری، معاونیت دوم ریاست جمهوری، دادگاه عالی، دادستانی کل، وزارت خارجه، وزارت‌های ارشاد حج و اوقاف، دفاع ملی، مالیه، مبارزه علیه مواد مخدر، معادن و پترولیم، مهاجرین و عودت‌کنندگان، فواید عامه، داخله، مخابرات و تکنالوژی، وزارت امور زنان و وزارت دولت در امور پارلمانی در مورد این کد نظر داده‌اند.

این کد بخش احکام و قواعد ملی، جزا و جرایم و دیگر مسایل را در بر می‌گیرد که به گفته وزارت عدلیه، در سطح بین‌المللی پذیرفته شده‌است.

در مورد این کد نظریات علمای دینی اهل تشیع و تسنن نیز گرفته شده و نگرانی‌های آنان نیز لحاظ و بر اساس آن، نهایی گردیده و مورد تایید قرار گرفته‌است.

عبدالبصیر انور افزود: در این کد سعی به عمل آمده تا اصول حقوق جزا با تناسب جرم و جزا و با رعایت اصول انسانی و دیگر اصول رعایت گردد و تکرار جرم به اساس معیارهای جدید حقوقی تنظیم شده‌است.

در این کد فساد اداری نیز مورد بحث قرار گرفته و جرایم فساد اداری به اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی تنظیم گردیده‌است.

هم‌چنان به مجازات رشوت نیز در این کد پرداخته شده، مجازات در مورد آن در نظر گرفته شده و نه تنها نهادهای دولتی که به کسانی که در سکتور خصوصی هستند نیز مد نظر گرفته شده‌است.

از دیگر نکاتی که در این کد گنجانیده شده انحراف اخلاقی و بچه‌بازی و ممانعت آن و همچنان منع آزار و اذیت زنان و کودکان با احکام مفصل آن می‌باشد.

او اظهار داشت انتظار می رود با تطبیق این کد گراف جرایم در افغانستان به صفر برسد و کد جزا پس از رفتن به کابینه، اکنون نافذ است.

 

کد جزایی در دو کتاب و940 ماده نهایی شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد