ا-ا-افغانستان-در-تولید-برق-خودکفا-می‌شود

مقام‌های امارت اسلامی در نشست ارایه فرصت‌های سرمایه‌گذاری انرژی برق افغانستان گفتند که در حال حاضر فرصت‌ بهتر در قسمت تولید برق در افغانستان فراهم شده و از نهادهای ملی و بین‌المللی خواستتند تا با استفاده این فرصت در قسمت سرمایه‌گذاری روی تولید برق در افغانستان اقدام کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی امارت اسلامی امروز ( دوشنبه، ۹ میزان) در نشست ارایه فرصت‌های سرمایه‌گذاری انرژی برق افغانستان در کابل گفت که بعداز حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان امنیت سراسری به وجود آمده و در حال حاضر فرصت‌ بهتر نسبت به گذشته در قسمت تولید برق در افغانستان فراهم شده و از نهادهای ملی و بین‌المللی خواست تا با استفاده از این فرصت در قسمت سرمایه‌گذاری روی تولید برق در افغانستان اقدام کنند.

کبیر افزود که صنعت افغانستان رو به توسعه است و از همه سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی خواست تا در آبادی افغانستان سهم بگیرند.

در همین رابطه، عبدالباری عمر، سرپرست شرکت برق رسانی کشور در این برنامه گفت که افغانستان ظرفیت تولید هزاران میگاوات برق از منابع مختلف را دارد.

عمر افزود که افغانستان ظرفیت تولید ۲۲۲ هزار میگاوات برق آفتابی، ۲۴ هزار میگاوات برق آبی، ۶۷ هزار میگاوات برق بادی، ۴هزار میگاوات برق از کثافات و هزاران میگاوات برق از زغال سنگ و گاز را دارد.

او بیان داشت که این شرکت در تلاش است تا برای اتصال برق در سراسر کشور گام‌های مؤثر بردارد و این شرکت در سه سال گذشته برای ۴۰۰ هزار مشترکین تازه برق توزیع نموده است.

رییس عمومی اجرایی شرکت برشنا در این برنامه گفت که تا دو سال آینده نیازهای مهم برق افغانستان رفع خواهد شد و در نتیجه مدیریت بهتر برق، پرچوی برق کابل از ۱۲ ساعت به ۶ ساعت کاهش یافته است.

این مقام شرکت برق رسانی کشور از جامعه جهانی خواست که برق، آموزش، صحت و دیگر مسایل غیر سیاسی را سیاسی نسازید و از نهادهای ملی و بین‌المللی خواست تا با استفاده این فرصت در زمینه سرمایه‌گذاری روی تولید برق در افغانستان قدم‌های عملی بردارند.

از سوی هم، نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت در این برنامه گفت که افغانستان به‌زودی به خودکفایی در برق خواهد رسید.

عزیزی افزود که قانون پارک‌های صنعتی از سوی رهبری امارت اسلامی توشیح شده و در دسترس سکتور خصوصی قرار گرفته است.

عزیزی افزود که به زودی برای ۸۰۰ شرکت متقاضی در مرکز، زمین توزیع خواهد شد.

با این حال، شماری از آگاهان مسایل اقتصادی آغاز و عملی شدن پروژه‌های زیربنایی و توسعه‌ای را در رشد اقتصاد و ایجاد فرصت‌های کاری در کشور موثر می‌دانند.

ظاهر بهزاد، آگاه مسایل اقتصادی و استاد دانشگاه در مورد این نشست گفت که این گونه نشست‌ها و صحبت کردن در مورد پروژه‌ها اقتصادی می‌تواند روی ایجاد کار تاثیر مثبت داشته و سبب افزایش درآمد برای شهروندان و دولت شود.

آقای بهزاد افزود که دولت نمی‌تواند به تنهایی، پروژه‌های بزرگ را راه‌اندازی نماید و دولت فعلی باید در قسمت آغاز پروژه‌های بزرگ با شماری از دولت‌ها گفتگو نماید.

این در حالی است که افغانستان برای سال‌های متمادی به نیروی برق وارداتی بوده و در حال حاضر ۷۰ درصد برق کشور از کشورهای تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان و ایران خریداری می‌کند.

ا.ا: افغانستان در تولید برق خودکفا می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد