بازدید-۹هزار-گردشگر-خارجی-از-افغانستان

مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویند که در یک ساله گذشته ۹ هزار گردشگر خارجی از ساحات تاریخی و تفریحی افغانستان دیدن بازدیدکرده اند.

به گزارش افغان نیوز؛ قدرت الله جمال، معین مالی و اداری وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز ( سه‌‌شنبه، 27 سنبله) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت که در یک سال گذشته ۹ هزار گردشگر خارجی از ساحات تاریخی و تفریحی افغانستان بازدید نموده و در این مدت  به تعداد ۹ میلیون گردشگر داخلی نیز از ساحات تاریخی و تفریحی کشور دیدن نموده‌اند.

جمال افزود که این وزارت متعهد به رشد صنعت گردشگری در کشور بوده و در سال گذشته انستیتیوت گردشگری و هوتل‌داری در کشور فعال شده و در حال حاضر تعداد زیادی از جوانان مصروف فراگیری تعلیمات در این انستیتیوت می‌باشند.

او بیان داشت که به منظور فراهم ساختن تسهیلات لازم و ترویج هرچه بیشتر فرهنگ گردشگری، هم اکنون کار اعمار هوتل‌های معیاری در برخی از ولایت‌های کشور جریان دارد و در بخش گردشگری، به تعداد ۳ هزار شرکت ثبت این وزارت بوده که به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای هزاران نفر زمینه کار را فراهم نموده است.

در همین رابطه، عتیق الله عزیزی، معین بخش فرهنگی این وزارت گفت که در جریان یک سال گذشته سروی علمی ۴۰۰ ساحه باستانی در ۱۴ ولایت کشور انجام شده که از این میان ۳۷۱ ساحه آن باستانی تثبیت و شناسایی شد.

عزیزی افزود که این وزارت در این مدت، ۲ هزار و ۴۱۰ اثر باستانی را شناسایی نموده و جمع آوری حدود ۱۰ هزار ترانه، ترانم و نعت، تدویر ۱۲ نمایش تیاتر و از قاچاق ۴۱۶ قلم اثر تاریخی را از میدان‌های هوایی و گمرک‌های کشور جلوگیری نمود.

وزارت اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی‌  افغانستان می‌گوید که خیرالله خیرخواه سرپرست این وزارت در حاشیه‌ی نشست(اتحاد فرهنگ‌ها) در شهر سن‌پیترزبورک با آزاد‌بیک اف وزیر فرهنگ ازبیکستان در مورد همکاری‌های گردشگری گفتگو کرد.

از سوی هم، خیرالله خواه، سرپرست این وزارت در حاشیه‌ی نشست(اتحاد فرهنگ‌ها) در شهر سن‌پیترزبورک با آزاد‌بیک اف وزیر فرهنگ ازبیکستان دیدار نموده و از اراده جدی افغانستان برای توسعه همکاری‌های فرهنگی میان افغانستان و ازبیکستان سخن گفته و روی تقویه روابط فرهنگی، رشد صنعت گردشگری و صنایع دستی تاکید کرده است.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در این دیدار گفته است که گردشگری نقش کلیدی در توسعه و تحکیم روابط، میان افغانستان و ازبیکستان دارد و برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی در کابل و تاشکند را در راستای معرفی فرهنگ هر دو کشور مهم عنوان نمود.

در همین رابطه، آقای آزادبیک اف وزیر فرهنگ ازبیکستان، در جریان صحبت‌شان بر روابط فرهنگی و سیاسی بین دو کشور سخن گفته و افزود که اکنون فرصت مناسب برای روابط، بین افغانستان و ازبیکستان ایجاد گردیده و تاکید کرد تا روابط میان دو کشور بیشتر از پیش تقویت گردد.

 او از همکاری همه جانبه کشورش در راستای شریک‌سازی تجارب صنعت گردشگری وعده سپرده، افزود: سیاحت همکاری و دوستی را تحکیم می‌بخشد و پیشرفت در صنعت توریزم سبب تقویت اقتصاد می‌گردد.

با این حال، نقیب‌الله احمدی، سفیر امارت اسلامی در مالیزیا در چهارمین کنفرانس بین‌المللی گردشگری اسلامی در شهر کوالالامپور اشتراک نموده و در مورد گسترش گردشگری در افغانستان صحبت نموده است.

بازدید ۹هزار گردشگر خارجی از افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد