قرارداد-۲۴۰-میگاوات-برق-با-سکتور-خصوصی-امضا-شد

مسوولان شرکت برق رسانی افغانستان (برشنا) سه قرارداد را برای تولید ۲۴۰ میگاوات برق از طریق انرژی آفتابی و حرارتی با شرکت‌های داخلی و سکتور خصوصی به امضا رساند.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالباری عمر، سرپرست شرکت برق رسانی افغانستان ( برشنا) روز گذشته ( دوشنبه، ۹ میزان) در نشست ارایه‌ی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش تولید انرژی در افغانستان سه  قرارداد برای تولید ۲۴۰ میگاوات برق از طریق انرژی آفتابی و حرارتی را با شرکت‌های داخلی و ستکور خصوصی به امضا رساند.

آقای عمر در جریان این قراردادها افزود، دو تفاهم‌نامه که هرکدام ظرفیت تولید ۱۰۰ میگاوات برق را دارند، مربوط به انرژی آفتابی است و یک تفاهم‌نامه دیگر برای تولید ۴۰ میگاوات برق از زغال‌سنگ در پایتخت امضا شده است.

او بیان داشت که افغانستان در حال حاضر ظرفیت تولید ۲۲۲ هزار میگاوات برق آفتابی، ۲۴ هزار میگاوات برق آبی، ۶۷ هزار میگاوات برق بادی، ۴هزار میگاوات برق از کثافات و هزاران میگاوات برق از زغال سنگ و گاز را دارد.

به گفته‌ی عمر این شرکت در تلاش است تا برای اتصال برق در سراسر کشور گام‌های مؤثر بردارد و این شرکت در سه سال گذشته برای ۴۰۰ هزار مشترکین تازه برق توزیع نموده است.

رییس عمومی اجرایی شرکت برشنا در این برنامه گفت که تا دو سال آینده نیازهای مهم برق افغانستان رفع خواهد شد و از نهادهای ملی و بین‌المللی خواست تا با استفاده این فرصت در زمینه سرمایه‌گذاری روی تولید برق در افغانستان گام‌های عملی بردارند.

در همین رابطه، مولوی عبدلکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرا در این برنامه گفت که افغانستان ظرفیت تولید انرژی و صادرات آن را دارد.

آقای کبیر با اشاره به اهمیت جذب سرمایه‌گذاری در تولید انرژی از منابع داخلی افغانستان، تاکید کرد که تلاش‌های مسوولان برای افزایش تولید انرژی و رسیدن کشور به خودکفایی به‌طور جدی ادامه دارد.

از سوی هم، نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت در این نشست گفت که توزیع زمین در ۵۲ پارک صنعتی از سوی رهبر امارت اسلامی تأیید شده و در حال حاضر ۸۰۰ متقاضی زمین در این پارک‌ها وجود دارند که همه آن‌ها به انرژی برق نیازمند هستند.

آقای عزیزی افزود که رسیدن صنعت افغانستان به خودکفایی بدون داشتن انرژی کافی ممکن نیست.

با این حال، شماری از آگاهان مسایل اقتصادی آغاز و عملی شدن پروژه‌های زیربنایی و توسعه‌ای را در رشد اقتصاد و ایجاد فرصت‌های کاری در کشور موثر می‌دانند.

این در حالی است که افغانستان برای سال‌های متمادی به نیروی برق وارداتی بوده و در حال حاضر ۸۰ درصد برق کشور از کشورهای تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان و ایران خریداری می‌شود و افغانستان اکنون ۲۰ درصد برق مورد نیازش را از منابع داخلی تولید می‌کند.

قرارداد ۲۴۰ میگاوات برق با سکتور خصوصی امضا شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد