-خبرنگار-به-علت-ترور-و-تهدید-مجبور-به-ترک-کشور-شدند

به اساس آخرین آماری که از سوی "رسانه بازار" به نشر رسیده ۵۸۰ خبرنگار بر اثر تهدیدها و فشار زورمندان کشور را ترک کرده و به کشورهای بیگانه مسکن گزیده اند.

به گزارش افغان خبر: عبدالصمد حمید پویا ریس نهاد رسانه بازار در نشست مطبوعاتی امروز شنبه (27قوس) گفت سال ۲۰۱۶ میلادی خونبار ترین سال برای خبرنگاران بوده است.

به گفته آًقای پویا در ۳ سال اخیر فضا برای خبرنگاران تنگ تر شده است. وی میگوید« بخصوص از آغاز حکومت وحدت ملی خبرنگاران بیشتر مورد تهدید و ترور قرار گرفته است».

پویا خود سانسوری رسانه‌ها و خبرنگاران را از آغاز حکومت ملی میداند و میگوید حکومت وحدت ملی در ظاهر فرمانهای دلخوشانه میدهد اما در عمل خبرنگاران تهدید و یا ترور میشود و حکومت پرونده‌های خبرنگاران به باد فراموشی می‌سپارد.

مسوول نهاد رسانه بازار آمار خشونت علیه خبرنگاران در سال جاری را «۵۰۰» میگوید که بیشترین خشونت کنندگان از نهادهای امنیتی بوده است.

آقای حمید پویا میگوید که نهادها امنیتی« پولیس؛ وزارت خانه ها و رجال بیشترین مورد خشونت و امنیت ملی» کم ترین مورد خشونت علیه خبرنگاران را داشته که مجموعا ۸۰ درصد مورد خشونت به این نهادها تعلق میگیرد.

به اساس آمار نهاد رسانه بازار ۱۴ درصد مخالفین حکومتُ ۳ درصد افراد ناشناس؛ و ۲ درصد زور مندان محلی و ملی خشونت علیه خبرنگاران رو داشته است.

این نهاد از حکومت میخواهد که پرونده های که خبرنگاران به ثبت رسانده و تهدید شده است باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد تا از تهدیدات علیه خبرنگاران کاسته شود.

مسوول این نهاد رسانه بازار مجموع پرونده های که هنوز به آن رسیده‌گی نشده است ۴۰۱ دوسیه میگوید.

این نهاد میگوید که اگر وضعیت خبرنگاران به همین منوال ادامه یابد خبرنگاران بیشتر دست به خود سانسوری و یا هم ترک این وظیفه خواهند کرد.

این در حالی است که کشتار خبرنگاران امسال از حمله به موتر موبی گروپ و کارمندان تلویزیون طلوع شروع که ۷ تن در آن قضیه کشته شد و در آخرین مورد خبرنگاری محلی آقای مدثر به شکل بی رحمانه ترور شده است.

580 خبرنگار به علت ترور و تهدید مجبور به ترک کشور شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد