-درصد-جوانان-آگاهانه-به-اعتیاد-روی-می-آورند

رییس موسسه تعلیمی و تربیتی تشبث می گوید که حدود ۳۰ درصد جوانان به دلایل فقر، فساد اداری و بیکاری درکشور، آگاهانه به اعتیاد روی می آورند.

به گزارش افغان نیوز: فضل ربی حقبین، رییس موسسه تعلیمی و تربیتی تشبث، امروز سه شبنه( 22 – حوت) درکابل، طی برنامه رقابت ده بهترین طرح نهایی تجارتی میان شاگردان 43 لیسه در چهار ولایت، گفت که این موسسه به همکاری وزارت معارف، برنامه نصاب درسی تشبث را برای خودکفایی جوانان در ولایت های پروان، بامیان و ننگرهار آغاز نموده است.

گفتنی است که این برنامه به هدف، انکشاف نو آوری و خلاقیت متشبثین جوان و پیشبرد گشسترش اصول دموکراتیک و توسعه پایدار از طریق آموزش و پرورش جوانان افغان فعالیت دارد.

حقبین می گوید:« نصاب درسی تشبث درحال حاضر در این ولایات برای حدود 34 هزار شاگرد تدریس می گردد.»

وی افزود، نصاب درسی تشبث، که طی چندین سال توسط متشبثین خصوصی بین‌المللی(CIPE) تهیه و انکشاف یافته است، برای خود کفایی نوجوانان راجع به ماهیت و ابزار انکشاف تجارت در چوکات اقتصاد بازار آزاد معلومات عملی میدهد.

وی این پروگرام را یک برنامه حمایوی برای شاگردان تشبث دانسته، اظهار می دارد که این یک شانس خوب برای پیشکش نمودن طرح های تجارتی شاگردان و در نهایت گام نهادن به سوی تجارت و انکشاف آن می باشد.

وی خاطرنشان ساخت، دراین برنامه به تعداد 43 باب لیسه که شامل 27 مکتب دخترانه و 16 مکتب پسرانه می باشد، اشتراک نموده اند.

به گفته وی، درسال جاری حدود 1010 شاگرد تشبث، طرح های تجارتی را تحریر و مورد ارزیابی استادان تشبث قرار داده اند. او می گوید که از جمله 1010 طرح که مجموعه طرح های ده بهترین هر مکتب بوده، توسط استادان تشبث انتخاب گردیده است.

وی تصریح نمود، شمارزیادی از شاگردان پس از سپری نمودن امتحان کانکور بی نتیجه و یا محروم می مانند و برخی از آنان که فارغ التحصیل می شوند، در شرایط کنونی در اثر بیکاری به اعتیاد و جرایم های جنایی  رو می آورند.

ازسوی هم، احمدضیا سید خیلی، رئیس انکشاف تشبثات کوچک و متوسط وزارت تجارت و صنایع می گوید که در شرایط کنونی مردم به انگیزه نیاز دارد.

وی علاوه نمود، در سراسر کشور اکثر برنامه های انکشافی و تعلیمی، به شکل پروژه ای اجرا می شود و هیچ گونه جنبه عملی ندارد.

وی تاکید دارد که وزارت تجارت و صنایع تلاش دارد که زمینه به نمایش گذاشتن خود کفایی و ابتکارات جوانان را در راستایی تولیدات داخلی مساعد سازد و از آنان حمایت می نماید.

وی می گوید که فقر، فساد، نا امنی و بیکاری دامن گیر رشد و خودکفایی جوانان درسراسر کشور شده و حدود 30 درصد جوانان بیکار، آگاهانه به اعتیاد و جرایم های جنایی روی می آورند.

30 درصد جوانان آگاهانه به اعتیاد روی می آورند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد