-درصد-خبرنگاران-دردسترسی-به-اطلاعات-دچارمشکل-جدی-هستند

دیدبان حمایت از رسانه های آزاد افغانستان با اعلام نتیجه یک نظر سنجی، بیان کرده که ۹۰ درصد خبرنگاران در عرصه دسترسی به اطلاعات با مشکل مواجه هستند.

به گزارش افغان نیوز: این نظرسنجی طی یک ماه گذشته صورت گرفته است که در آن 180 خبرنگار از 13 ولایت کشور شرکت داشته است.

مسوولان این نهاد می گویند؛ اکثر خبرنگاران  که می خواهند گزارش های تحقیقی در مورد فساد در نهاد های حکومتی و سایر موارد آماده کنند معلومات در دسترس آنها قرار نمیگیرد.

مسوولان این نهاد هم چنان بیان می کنند که حدود  30درصد خشونت علیه خبرنگاران مرتبط به دسترسی به اطلاعات می باشد.

دیدبان حمایت از رسانه های آزاد افغانستان ادعا دارد که نهاد های حکومتی برای کتمان اطلاعات از خبرنگاران بهانه های مختلف را در پیش میگیرند.

مجیب خلوتگرریس اجرایی دیدبان حمایت از رسانه های آزاد (نی) بیان می کند که از هر10 خبرنگار9 خبرنگار برای دسترسی به اطلاعات دچار مشکل هستند.

با  این حال یکی ازخبرنگاران  می گوید؛ زمانیکه می خواهد در مورد یک موضوع با مسوولان  دولتی مصاحبه نماید به تماس آنها جواب نمیدهد.

وی هم چنان از حکومت خواستار هر چه زودتر توشیح قانون دسترسی به اطلاعات گردید.

مسوولان نهاد نی بیان می کند درحالیکه حکومت باید الگویی برای از میان برداشتن فساد در جامعه باشد، با این حال خبرنگاران از شریک نساختن اطلاعات در مورد فساد نهادهای حکومتی شکایت دارند.

وی هم چنان علاوه کرد که حکومت باید تضمین نماید تهدید های که از طرف افراد در درون حکومت علیه خبرنگاران صورت می گیرد به صورت ویژه  مورد پیگری قرار گیرد و راهکارهای مناسبی را در زمینه دسترسی به اطلاعات با درنظرداشت قانون نافذ کشور طرح نماید.

90 درصد خبرنگاران دردسترسی به اطلاعات دچارمشکل جدی هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد