-سال-جنگ-و-سال-مهاجرت

وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان اظهار داشت که ۴۰ سال جنگ و ۴۰ درصد نرخ بیکاری موجب شده است که ۴۰ سال مهاجرت داشته باشیم.

به گزارش افغان نیوز: سیدحسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان امروز چهارشنبه (24 – عقرب) در نشست خبری " سومین سمینار علمی مهاجرت، فرصت‌ها و چالش‌ها" در کابل می‌گوید: «40 سال جنگ و 40 درصد نرخ بیکاری موجب شده است که 40 سال مهاجرت داشته باشیم».

آقای بلخی علت اصلی بیکاری و فقر را، نا امنی و جنگ در افغانستان عنوان کرده است.

وی علاوه نمود، ساحه ها و مناطق که مهاجرین افغان در آنجا مسکن گزیده‌اند به پنج حوزه تقسیم شده است که در امریکا و استرالیا در مجموع 519 هزار و 223 تن مهاجر افغانی است که در معرض خطر و دیپورت قرار ندارند، در اروپا مجموعاً 487 هزار و 399 مهاجر است که 97 هزارو 985 تن آنان مشکلشان بصورت دائم حل شده و 3 صدو 44 هزارو 414 تن دیگر کیس های شان در حالت بررسی می‌باشد.

همچنان در ایران حدود 2 میلیون و 1 لک و 60 هزار مهاجر وجود دارند که از آن جمله 1 میلیون آنها مدرک نداشته و تحت تهدید اخراج اجباری می‌باشند، در پاکستان حدود 1 میلیون 9 صدو 47 هزار مهاجر و جود دارند که از آن جمله حدود 700 هزار آنان فاقد مدرک پناهندگی‌اند که راجستر آن‌ها با هدف قانونمندساختن آن‌ها جریان دارد که تا اکنون 3 صدو 72 هزار نفر راجستر شده‌اند.

وی گفته است که سایر کشورهای آسیایی به خصوص کشورهای عربی؛ که اکثریت ارقام آنان در کشورهای آسیایی است؛ مشکل جدی آنان را، اقامت با پاسپورت کشورهای دیگر عنوان می‌کنند.

به گفته آقای بلخی، از سالهای 2003 الی 2017 تا اکنون 685 نفر از کشورهای اروپایی جبراً اخراج شده‌اند. وی گفت، از آغاز روی کار آمدن حکومت وحدت ملی تا اکنون نزدیک به 2 میلیون افغان‌ها مهاجر و پناهنده بصورت داو طلب به کشورعودت کرده‌اند.

وی گفت، برعلاوه عودت کنندگان، بیش از 1 میلیون خانواده تا اکنون در داخل کشور در حالت بیجا شدگی به سر می‌برند.

آقای بلخی، دوام نا امنی‌ها در اثر تهدید تروریزم بین‌المللی، عدم توجه لازم خدمات اساسی زیربنایی، عدم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انکشافی و کاهش میزان کمک‌های نقدی (UNHCR) را عامل اساسی کاهش عودت کننده داوطلب عنوان کرده است.

از سوی هم تادامچی یا ماماتو، رئیس یونما در افغانستان نیز جنگ و نا امنی را در افغانستان عنوان کرده اظهار داشته است که 700 هزار مهاجرین افغان بدون مدرک قانونی درکشورهای مختلف حضور دارند.

وی تاکید دارد که سازمان ملل متحد از پروسه صلح در افغانستان حمایت می‌کند.

با این حال وزارت مهاجرین و عودت کنندگان در اعلامیه‌شان بیان داشته است که این وزارت تلاش دارد با همکاری‌های حکومت و سایر نهادهای بین‌المللی و بانک جهانی، تسهیل مهاجرت منظم و جلوگیری از قاچاق مهاجرین و قانونمند ساختن حضور مهاجرین درکشورهای میزبان را از طریق تطبیق پالیسی های مدیریت شده در مطابقت با استراتژی‌های چهارچوب صلح وانکشاف ملی افغانستان، برنامه‌های لازم را اتخاذ و تطبیق نماید.

این درحالی است که هر روز بیشتر از روزهای قبل گراف مهاجرت‌ها از کشور به سایر کشورهای آسیایی و اروپایی بالا می‌رود، که شمار زیادی ازمردم علت اساسی مهاجرتشان را فقر، بیکاری و نا امنی درکشورعنوان می‌کنند.

40 سال جنگ و 40 سال مهاجرت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد