-مورد-خشونت-علیه-خبرنگاران-در-سال-جاری-به-ثبت-رسیده-است

شورای ژورنالیستان افغانستان می‌گوید؛ در سال جاری ۴۰۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران صورت گرفته که از میان ۱۴ تن خبرنگار جان‌های خود را از دست داده اند.

به گزارش افغان خبر؛ حفیظ الله بارکزی رئیس شورای ژورنالیستان افغانستان امروز (یک شنبه 7 قوس) در یک نشست خبری در کابل، گفت؛ خشونت در سال جاری به بالاترین حد خود در مدت 15 سال گذشته رسید است که بیشترین مورد خشونت نیز از سوی افراد نظامی و امنیتی کشور صورت گرفته است، این درحالیست که سران حکومت وحدت ملی متعهد به حمایت از آزادی بیان در کشور اند.

آقای بارکزی گفت؛ افزایش خشونت علیه خبرنگاران به دلیل بی توجهی سران حکومت افزایش یافته و انان تلاش نمیکنند که با خشونت گران مبارزه نمایند. او افزود؛ بیشترین موارد خشونت علیه خبرنگاران در سال جاری از سوی مخالف مسلح نبوده و نیروهای امنیتی در این عرصه دست بالاتری داشته است.

عدم آگاهی نیروهای پولیس از قانون یکی از مشکلاتی است که همواره سبب افزایش خشونت علیه خبرنگاران شده و نهادهای دولتی برای آگاهی دهی نیروهای امنیتی هیچ اقدامی نکرده اند.

رئیس شورای ژورنالیستان می‌گوید؛ نظام فعلی فاسد شده است و میخواهد با سانسور اطلاعات از کارهای بد چشم پوشی کند. این نهاد حمایت از خبرنگاران بیان میکند در صورتی که حکومت به سانسور اطلاعات ادامه دهد و رسیدگی به پرونده های خشونت علیه خبرنگاران را جدی نگیرد، انان دست به اعتراضات مدنی خواهند زد.

حفیظ الله بارکزی افزود؛ بارها شورای ژورنالیستان از حکومت خواسته است که به مشکلات خبرنگاران رسیدگی شود اما حکومت خاک به چشم خبرنگاران میکند و هیچ توجهی ندارد و تنها در شعار میگوید که از خبرنگاران حمایت میشود.

او میگوید؛ اگر حکومت به خواست انها رسیدگی نکند، انها دست به  اعتراضات مدنی میزنند و  به کشورهای کمک کننده به افغانستان را از جریان فریب دولت آگاه میسازد.

رئیس شورای ژورنالیستان گفت؛ افراد پولیس با لباس مبدل در دو هفته گذشته چهار خبرنگار را در ولایت پکتیا مورد لت و کوب قرار داده اند که باید مسئولان امنیتی ولایت پکتیا به شکل جدی در این موارد رسیدگی کنند.

این شورا از حکومت حدت ملی میخواهد که وزیر اطلاعات و فرهنگ باید از میان جامعه خبرنگاران انتخاب شود تا به مشکلات این قشر جامعه رسیدگی کرده بتواند.

بارکزی بیان داشت؛ شورای امنیت یک کمیته تحت نام مصئونیت خبرنگاران ایجاد نموده است که کار این کمیته سلیقه ای است و هیچ درد از خبرنگاران را مداوا نمیکند.

 

 

 

 

400 مورد خشونت علیه خبرنگاران در سال جاری به ثبت رسیده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد