-میلیون-افغان-در-سراسر-جهان-به-عنوان-پناهجو-زندگی-میکنند

معین وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان می گوید: حدود ۷ میلیون تبعه افغانستان در سراسر جهان پناهجو هستند که از این میان (۳ میلیون در پاکستان، ۲.۴ میلیون در ایران، ۳۵۰ هزار در اروپا و استرلیا و ۶۵۰ هزار تن دیگر در سایر کشورهای جهان) زندگی میکنند.

به گزارش آژانس افغان خبر: احمد ولی حکیمی معین مالی و اداری وزارت مهاجرین و عودت کنندگان، امروز یک شنبه(۱۱ میزان) در نشست خبری پیرامون فرارجوانان از افغانستان و عواقب آن به رسانه ها گفت: درحال حاضر حدود 7میلیون افغان در سراسر جهان به عنوان مهاجر زندگی میکنند.

معین مالی و اداری وزارت مهاجرین و عودت کنندگان تصریح کرد؛ به تعداد ۷۰۰ هزار افغان که تابعیت کشور های اروپایی و استرلیا را دریافت کرده اند از سوی این وزارت به ثبت رسیده است.

آقای حکیمی همچنان اضافه می کند که در سال گذشته سیل عظیمی از جوانان که شمارآنها به ۲۵۰ هزار تن می رسد به  دلیل ناامنی و بیکاری به کشور های اروپایی پناه بردند که از این مجموع ۴۰ درصد قبول شدند  و سرنوشت۶۰ درصد آنها هنوز معلوم نیست.

احمد ولی حکیمی با ابراز این که در این اواخر  ۱۲۵ هزار تن به  شکل داوطلبانه به کشور برگشته اند، گفت: وزارت مهاجرین تلاش کرده است تا جهت اخراج اجباری این پناهجویان و رفع تبعیض نسبت به  پناهجویان افغان با مقامات آن کشورها گفتگوهای انجام داده شده که تا حدودی مفید بوده است.

او افزود؛ تمدید کارت های اقامت حدود ۱.۶ میلیون مهاجردر پاکستان تا دسامبر ۲۰۱۷میلادی، اعتای مدارک اقامت برای پناهجویان فاقد مدرک در کشورهای ایران و پاکستان از خواسته های این وزارت با مقامات پاکستانی و ایرانی جهت بهبود وضع زندگی پناهجویان می باشد.

حکیمی علاوه می کند که فراهم سازی زمینه تعلیم برای ۶۰۰هزار کودک در مکاتب افغانی و برای ۳۹هزار و 2صد و ۳۹ نفر دارای مدرک درمکاتب پاکستانی، برای ۴۸ هزار خانواده فاقد مدرک و ۳۳۷ هزار خانواده دارای مدرک در ایران از دستاوردهای این وزارت می باشد.

وی تاکید می کند که بیش از یک میلیون مهاجرافغانی فاقد مدرک به پاکستان و یک میلیون نیز به ایران زندگی می کنند.

معین مالی و اداری وزارت مهاجرین و عودت کنندگان اظهارداشت که این وزارت خواستار ثبت شدن تمامی بازگشت کنندگان از کشورهای همسایه می باشند تا از حقوق مساوی در کشور برخوردار شوند.

احمد ولی حکیمی ادامه داد مهاجرانی که در این وزارت ثبت نام می باشند درزمان برگشت شان از خارج حدود۴۰۰ دالر از سوی سازمان ملل دریافت می کنند؛ اما کسانی که ثبت وزارت نمی باشند از این حقوق باز می مانند.

گفتنی است که برای پناهجویان افغان در کشورهای اروپایی نیز گفتگوها جریان دارد که  امید است به زودی به اوضاع نابسامان آنها نیز رسیدگی صورت گیرد.

 

 

7 میلیون افغان در سراسر جهان به عنوان پناهجو زندگی میکنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد