-هزار-نابینا-در-سراسر-کشور؛-عامل-اصلی-افزایش-افراد-نابینا-ناامنی-و-جنگ-است

انجمن نابینایان کشور می‌گوید؛ بر اساس آماری که وزارت صحت عامه و نهادهای بین المللی در اختیار آنها قرار داده اند، در سراسر افغانستان بیش از ۴۰۰هزار افغان نابینا هستند.

به گزارش افغان خبر؛ استاد شاهین رئیس انجمن نابینایان کشور روز یک شنبه (۲۵ میزان) در برنامه‌ی تجلیل از روز "عصای سفید" گفت؛ افزایش تعداد نابینایان در کشور نگران کننده است و حکومت نیز هیچ برنامه‌‌ی برای کاهش آن ندارد.

شاهین گفت؛ سالانه حدود ۲۵ هزار شهروند کشور در اثر جنگ و بی‌توجهی حکومت قوه بصری خود را از دست داده اند و اگر این مشکل ادامه یابد، شمار نابینایان در چند سال آینده به ده‌ها و صدها هزار نفر خواهد رسید.

به گفته‌ی رئیس انجمن نابینایان عامل اصلی افزایش افراد فاقد دارای قوه بصیرت ناامنی و جنگ در کشور است که هر روز این ارقام زیاد میشود.

شاهین افزود؛ در مدت 15 سال گذشته توجه لازم برای بهبود وضعیت نابینایان صورت نگرفته است و انجمن نابینایان از حکومت وحدت ملی میخواهد که برای بهبود وضعیت روشن دلان (نابینایان) توجه جدی کند.

او گفت؛ حکومت همواره به نابینایان وعده می‌دهد و عمل درکاری حکومت دیده نمیشود.

رئیس این انجمن گفت؛ نابینایان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکنند که از جمله با چالش های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی درگیر هستند. شاهین افزود؛ مردم برخورد بسیار نامناسب با افراد نابینا در سطح جامعه دارند و حکومت در 15 سال گذشته به مردم آگاهی نداده است که نابینایان نیز انسان هستند و باید به انها احترام شود.

در همین حال بنفشه یقوبی یک تن از نابینایان و مسئول موسسه راهیاب برای نابینایان گفت؛ باوجود که صدها نابینا درس خوانده و توانایی کافی برای کار دارند، اما زمینه کار برای انها فراهم نیست.

 این بانوی نابینا از حکومت وحدت ملی میخواهد که توجه به نابینایان را بیشتر کند و زمینه‌ی کار را برای این قشر محروم نیز فراهم کند.

24 میزان همه ساله بعنوان روز نابینایان در افغانستان و جهان تجلیل میشود، این روز از سال 1921 که توسط یک عکاس انگلیسی مطرح شد. در حال حاضر در سراسر جهان 314 میلیون تن نابینا وجود دارد.

 

 

400 هزار نابینا در سراسر کشور؛ عامل اصلی افزایش افراد نابینا ناامنی و جنگ است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد