،-میلیون-کودک-از-مکتب-محروم-اند

مسوولان و هماهنگ کننده برنامه" هرصدا شنیده می شود" گفتند که ۳،۵ میلیون کودک بیرون از مکتب به سر می برند که از آن جمله ۷۵ درصد آن دختران هستند.

به گزارش افغان نیوز: وکیل نائیب، هماهنگ کننده برنامه" هرصدا شنیده می شود"، امروز سه شنبه( 28 – قوس) درکابل، در کنفرانس ملی" دادخواهی پیرامون دسترسی زنان و دختران به خدمات صحی و تعلیی"، ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی را محرک اصلی به حاشیه کشانیدن زنان از تعلیم و تربیه و خدمات صحی عنوان کرده است».

آقای نائیب افزود، افغانستان از جمله کشورهای است که به بهبود خدمات آموزشی و صحی برای مردم بیشتر نیاز دارد.

وی گفته است، 3،5 میلیون کودک بیرون از مکتب به سر می برند که از آن جمله 75 درصد آن دختران هستند. وی می گوید که کمبود امکانات برای حفظ الصحه و نبود دیوارهای احاطه‌ی مراکز آموزشی،  مانع رفتن و شامل شدن دختران در مکاتب می گردد.

گفته شده که درمحلات که پاملرنه و نهادهای همکار فعالیت دارند، دسترسی زنان و دختران به تعلیم و تربیه و خدمات صحی بسیار ضعیف بوده و سهم شان در تصمیم گیری های محلی به مرور زمان نیز کمرنگ شده می روند.

از سوی هم گل ضمیر حق بیان، مدیر اجرایی این پروگرام" هرصدا شنید می شود"، می گوید:«این برنامه (EVC)، از طرف کشورهالند و نهادهای همکاربین‌المللی حمایت مالی می شود».

آقای حق بیان افزود، این برنامه" هرصدا شنیده می شود" به هدف داد خواهی از حقوق و موقف زنان و دختران، اکنون در پنج ولایت کشور"خوست، بلخ، پروان و کابل"، فعالیت شان را آغاز نموده است.

وی گفته است، کی یر" پاملرنه" و موسسات همکار آن از نیازهای حقوقی زنان و دختران قریه ها نمایندگی می کنند و تلاش دارد تا اولویت های آنها را در پالیسی ها و برنامه های وزارت معارف و صحت عامه شامل سازند.

گفتنی است که فعالان مدنی و مسوولان برنامه" هرصدا شنیده می شود" وزارت معارف و صحت عامه را در عرضه خدمات با کیفیت تعلیمی برای شاگردان( دختران و پسران)، و همچنان حمایت از بخش زنانه درکلینیک های محلی  و سیستم راجع سازی درکلینیک ها، مسوول و مکلف قلمداد می کنند.

این درحالی است که شمارزیادی از شهروندان و باشندگان محل می گویند که در ولایت های فوق‌الذکر، بیشتر از 50 درصد دختران به تعلیم و تربیه دسترسی دارند. اما عدم کیفیت درست خدمات تعلیمی و نبود تعمیر های آموزشی و مکاتب، مانع اصلی رفتن دختران به تعلیم و تربیه شده اند.

 

3،5 میلیون کودک از مکتب محروم اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد