آیت‌الله-محقق-کابلی-به-عمر-سالگی-درگذشت

حضرت آیت الله قربانعلی محقق کابلی به عمر ۹۱ سالگی شب گذشته در شهر قم، کشور ایران درگذشت.

به گزارش افغان نیوز: آیت الله محقق کابلی از شاگردان ممتاز آیت‌الله العظمی خویی در نجف بود که پس از رسیدن به درجه اجتهاد، سالیان طولانی در حوزه‌های علوم دینی کابل و قم به تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی مشغول بود.

آقای محقق کابلی در دوران جهاد مردم افغانستان نیز در سطوح رهبری مبارزات قرار داشت.

به دنبال رحلت این مرجع عالیقدر، شورای علمای شیعه افغانستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که تمامی حوزوات علمیه در سراسر افغانستان به نشان عزای عمومی به مدت سه روز تعطیل خواهد بود.

در زندگی نامه محقق کابلی آمده است که وی در تابستان ۱۳۰۷ هجری شمسی در روستایی واقع در درهٔ ترکمن، ولایت پروان، (منطقه شمال غرب کابل) در یک خانواده مذهبی شیعه هزاره به دنیا آمد و تحصیلات اولیه را در زادگاهش کسب کرد و دوره‌های مقدمات و سطح را در کابل ادامه داد.

تحصیلات عالی

وی در سال ۱۳۲۲ شمسی برای ادامه تحصیل روانه نجف شد و دوره عالی علمی را از اساتیدی چون: سید عبدالاعلی سبزواری، شیخ کاظم تبریزی، سید عبدالحسین رشتی، شیخ محمدتقی آل رازی، شیخ صدرا بادکوبه ای، شیخ عباس قوچانی و سید روح‌الله خمینی فراگرفت. آنگاه در درس خارج اصول سید ابوالقاسم خویی و شیخ حسین حلی و در درس خارج فقه محمدباقر زنجانی، محسن حکیم و سید حسین حمامی شرکت نمود.

فعالیت‌ها

آقای کابلی در سال ۱۳۵۱ شمسی پس از بیست سال تحصیل و کسب درجهٔ اجتهاد به وطن برگشت و در کابل اقامت کرد و به تبلیغ دین مشغول شد. در سال ۱۳۵۷ خورشیدی مجبور به مهاجرت به ایران گردید. ابتدا به شهر مشهد آمد. بلافاصله به شهر قم رفت و تدریس را دنبال کرد. وی سابقه فعالیت جهادی نیز داشته‌است که بعدها هم ادامه داد. پس از پیروزی مجاهدین ۱۳۷۱ به وطن برگشت و یکسال در کابل ماند.

حضرت آیت الله دوباره به ایران عزیمت کرد. با پذیرش مرجعیت (۱۳۷۳) تدریس خارج فقه را در حوزه علمیه قم پی گرفت. او در ۲۱ جوزا سال ۱۳۹۸ خورشیدی مصادف با ۷ شوال ۱۴۴۰ قمری در قم درگذشت.

آیت‌الله محقق کابلی به عمر 91 سالگی درگذشت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد