ا-ا-از-تامین-امنیت-در-محرم-اطمینان-داد

هم‌زمان با فرارسیدن ماه محرم وزارت امور داخله امارت اسلامی افغانستان از آمادگی برای تامین امنیت در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش افغان نیوز؛ این وزارت در خبرنامه‌ی می‌گوید، پولیس امن عامه‌ی این وزارت، تدابیر ویژه امنیتی را به‌مناسبت ماه محرم و روزهای عاشورا در کابل و ولایت‌های کشور روی دست گرفته است.

این وزارت به شهروندان از تأمین امنیت کامل اطمینان می‌دهد و می‌افزاید، نیروهای امنیتی به‌گونه‌ی شبانه‌روزی در خدمت مردم اند.

این در حالی است که شماری از شهروندان و علمای دین، خواستار تامین امنیت عزاداران حسینی در ما محرم شده بودند.

علی خیرخواه، یکی از باشندگان شهر کابل در گفتگو با آژانس افغان نیوز می‌گوید که شهر کابل در ایام عاشورا با پرچم‌های محرمی آراسته می‌شود که نشان دهنده فرهنگ عاشورای حسینی است.

آقای خیرخواه افزود که باید دولت در تامین امنیت برگزاری عاشورای حسینی جدی عمل نماید تا شهروندان بتوانند مثل سال‌های گذشته از این روزها بهتر تجلیل نمایند.

سید ذبیح‌الله سادات، یکی از پرچم فروشان در کابل از مردم خواست که محرم امسال را پر شکوه‌تر از سال‌های گذشته تجلیل نمایند.

آقای سادات هم‌چنان از حکومت سرپرست می‌خواهد که در قسمت امنیت توجه‌ جدی داشته باشد تا شهروندان از در این روز‌ها بهتر تجلیل نماید.

در همین رابطه، عزت‌الله سلطانی، یکی از عالمان دین درباره تجلیل از محرم می‌گوید که هدف امام حسین نهادینه ساختن امر به معروف و نهی از منکر بود اگر او بعد از این حرکت پیروز می‌شد حتما حکومت اسلامی تشکیل می‌داد اما؛ به شهادت رسید.

او بیان داشت که زنده نگهداشتن مراسم عزاداری امام حسین و شهدای کربلا، انتقال فرهنگ عاشورایی به نسل‌های حال و آینده و رساندن درس‌ها و پیام‌های عاشورا به نسل جوان امروزی است.

از سوی هم، شورای علمای شیعه افغانستان در خبرنامه‌ای از امارت اسلامی خواسته است تا تدابیر لازم برای تأمین امنیت را در روزهای محرم فراهم کند.

این شورا در خبرنامه‌ی گفته است که نیروهای امارت اسلامی باید در این روزها نهایت سعی و تلاش خود را به کار گیرند و مانع هرگونه اختلال و ناامنی شوند.

هم‌چنان، این شورا از سردسته‌ها و هیأت «امناء» مسجدها خواسته است که به نکات امنیتی توجه جدی کنند و نسبت به موارد مشکوک حساس باشند.

در همین رابطه، خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیه کابل به رسانه‌ها گفته است که این فرماندهی دو کمیته فرهنگی و امنیتی را از بهر تامین امنیت در روزهای محرم ایجاد کرده است.

آقای زدران، افزوده است که نمایندهای اهل تشیع در این کمیته‌ها نیز حضور دارند و در هم‌کاری با آنان، محرم پیش‌رو امنیت آن‌را تامین خواهد نمود.

با این حال، غلام رسول ناطقی، عضو کمیسیون امنیتی مراسم عاشورای حسینی در کابل روز چهارشنبه، ۱۳ سرطان در نشست مردمی در غرب کابل گفته بود که برنامه جامع امنیتی برای تامین امنیت مراسم عزاداری ماه محرم در سراسر کشور تدوین و به هم‌کاری نیروهای امنیتی و مردمی اجرایی خواهد شد.

آقای ناطقی افزوده بود که تامین امنیت مکان‌های عزاداری در کابل مانند سال‌های گذشته با مشارکت مستقیم مردم خواهد بود و باشندگان محل با حمایت نیروهای امنیتی امارت اسلامی، امنیت مراسم حسینی را تامین خواهد کرد.

او در این برنامه از شهروندان کشور خواست که با نیروهای امنیتی در قسمت امنیت کمک و هم‌کاری نمایند و مورد مشکوک را اطلاع بدهند.

طبق توافق حکومت پیشین با کمیسیون برگزاری مراسم عزاداری، همه‌ساله در دهه‌ی محرم، جوانان داوطلبانه در هماهنگی با نهادهای امنیتی، از تکیه‌خانه‌ها محافظت می‌کردند.

این سومین سال است که مراسم عزاداری از قیام امام حسین (ع) زیر سایه حکومت امارت اسلامی در افغانستان برگزار می‌شود.

با این حال، مراسم عاشورا هر ساله در افغانستان از سوی پیروان مذاهب تشیع و تسنن به صورت مشترک برگزار می‌شود که بسیاری از کارشناسان آن را نماد وحدت و همبستگی مسلمانان در این کشور می‌دانند.

 

 

ا.ا از تامین امنیت در محرم اطمینان داد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد