از-جامعه-مدنی-در-افغانستان-استفاده-ابزاری-میشود

چند روز پیش ریاست جمهوری اعلام کرد که حکومت در اجرای برنامه هایش با فعالان مدنی مشوره میکند، اما زرقا یفتلی رییس نهاد حقوق زنان وکودکان در کشور می گوید: دولت به جامعه مدنی سهم مشارکت در برنامه های حکومتی را نداده و از آنها استفاده ابزاری میکند.

به گزارش آژانس افغان خبر: زرقا بفتلی رییس نهاد حقوق زنان و کودکان و عضو هیأت اعزامی جامعه مدنی به کنفرانس بروکسل درگفتگو با آژانس افغان خبرگفت: در بعضی موارد از جامعه مدنی استفاده ابزاری صورت گرفته؛ تا نشان دهد حکومت به فعالان مدنی در امور حکومتی سهم داده است.

رییس نهاد حقوق زنان و کودکان تصریح می کند با وجود اینکه دربعضی موارد نظرخواهی شده؛ اما جامعه مدنی از نقش برازنده ای درامور کشوری برخوردار نمی باشند.

خانم بفتلی اضافه نمود؛ مداخله حکومت در فعالیت های جامعه مدنی باعث از هم گسیخته شدن انسجام میان فعالان مدنی شده است.

وی همچنان تاکید کرد که اکثر نهادهای مدنی به عنوان سخنگوی حکومت ایفای وظیفه کرده که به اصل جامعه مدنی صدمه می رسانند.

بانو زرقا از آنان خواست تا ارزش ها و مدنیت جامعه مدنی را متضرر نکنند و باعث نقض حقوق شهروندان نشوند.

او یادآور شد که سهم دادن و مشارکت اعضای جامعه مدنی در کنفرانس بروکسل از سوی حکومت نبوده بلکه سازمان بین المللی با در نظرداشت کارکردهای ۱۵ ساله این فعالان از  آنان خواسته تا در این نشست حضور یایند.

این عضو هیأت اعزامی جامعه مدنی در کنفرانس بروکسل خاطرنشان  ساخت؛ که در این کنفرانس به تعداد ۱۰  نفر از فعالان مدنی اشتراک خواهند کرد که بعد از بررسی مدارک و فعالیت های آنان توسط هیأت ناظر اتحادیه اروپا به صورت شفاف انتخاب شدند.

خانم بفتلی با اشاره به مشارکت این فعالان درکنفرانس های گذشته یادآور شد که در کنفرانس های قبلی حدود 60 تن از فعالان مدنی اشتراک میکردند و اشتراک کنندگان حاضر نسبت به سالهای پیش بسیار اندک  می باشد.

وی با ابراز این که کمیت تاثیر منفی روی کیفیت نخواهد گذاشت می افزاید؛ این فعالان با ارایه  پیشنهادهای لازم جهت بهبود اوضاع کشور تلاش  می کند با دست پر برگردند.

این فعال مدنی ادامه داد که ما به عنوان ناظران اصلی بر تعهدات دولت و کمک های جامعه جهانی عمل خواهیم نمود که کمک های انجام شده تا چه اندازه و به کجا ها مورد استفاده قرار میگیرد.

بانو زرقا بفتلی همچنان می گوید: مبارزه با فساد اداری، حکومت داری خوب، صلح، تداوم کمک ها، حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان و رسیدگی به اشخاص دارای معلولیت از موضوعات پیشنهادی جامعه مدنی به سازمان بین المللی در این نشست خواهد بود.

این عضو اعزامی در کنفرانس بروکسل ابراز امیدواری نمود که آنچه را دولت و جامعه جهانی در قبال هم تعهد می کند عملی شود.

گفتنی است که جامعه مدنی با یک میلیون فعال در سراسر کشور ۱۰ نفر از آنان در کنفرانس بروکسل نمایندگی میکند.

ریاست جمهوری چند روز پیش اعلام کرده بود که در حال حاضر 7هزار سازمان مدنی با یک میلیون عضو در کشور فعالیت دارند و حکومت در برنامه های کشوری با آنها مشوره میکند.

از جامعه مدنی در افغانستان استفاده ابزاری میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد