از-روز-رضاکاران-در-بند-قرغه-کابل-تجلیل-شد

 به مناسبت روز جهانی رضاکاران، ۲۰۰ جوان امروز در ساحه بند قرغه شهر کابل کارزار پاکسازی و تنظیف به راه انداختند و این روز را اینگونه گرامی داشتند.

به گزارش افغان خبر؛ این جوانان امروز (دو شنبه 15 قوس) با شعار "شهر پاک، شهر صلح است" از تمامی شهروندان کشور خواستند تا کوچه، پارک و محیط شان را برای رفاه کودکان، خانواده‌ها و افراد جامعه به یک جای پاک و عاری از کثافات و قابل زیست مبدل کنند.

این برنامه از سوی برنامه انکشافی ملل متحد با همکاری شبکه حمایت، نهاد صلح جوانان، شهرداری کابل و اداره ملی حفاظت از محیط زیست راه اندازی گردیده بود.

سید فرهاد زلمی سخنگوی برنامه انکشافی ملل متحد"UNDP" در مورد این برنامه به رسانه ها گفت: "روز جهانی رضاکاران برای ما این فرصت را داد تا اشتیاق مان برای بازگردانیدن اماکن عامه به شکل که همه بتوانند در آن باهم استراحت و بازی کنند را نشان دهیم".

وی افزود که دفتر ملل متحد در کابل همه ساله از روز جهانی رضا کاران تجلیل میکند و امسال این اداره خواست که کارهای عملی را روی دست گیرد و امروز شما شاهد این برنامه هستید که در بند قرغه شماری زیاد از فعالان مدنی و ادارات دولتی در این جا جمع شده اند و از روز رضا کاران حمایت میکنند.

 او گفت روحیه رضا کاری باید بین نسل نو کشور ایجاد شود و راه اندازی این کارزار در بند قرغه که یکی از معروف‌ترین محلات تفریحی کابل به شمار می ‌رود را از وجود کثافات پاک و فرهنگ رضا کاری را ترویج  نمایند.

او افزود: "برنامه انکشافی ملل متحد در افغانستان هميشه اماده است که از اين ‌گونه فعاليت‌ها که ترکيب نيروی جوانان و رضا کاری به کار می‌بندد، حمايت می‌کند."

عبدالولی مدقق معاون اداره ملی حفاظت از محیط زیست از تمامی شهروندان کشور خواست تا به شکل رضاکاران دست به دست هم بدهند و با  ادارات دولتی برای صفایی شهر تلاش کنند.

وی افزود: "حشر امروزی یک پیام مشخص دارد و آن که ما بتوانیم مشترکاً اگاهی عامه را در قسمت حفاظت از محیط زیست بلند ببریم و ما از این طریق بتوانیم فرهنگ شهر نشینی را ترویج کنیم".

وی از شهروندان بخصوص جوانان خواست تا در قسمت محیط زیست و صفایی شهر شان کوشا باشند تا دیگران آنان را الگو قرار دهند.

در همین حال عبدالتواب احمدی رئیس تنظیف شهرداری کابل با تاکید بر رشد فرهنگ شهر نشینی گفت که برای داشتن یک شهر پاک و عاری از کثافات بسیار مهم است تا فرهنگ شهری ترویج پیدا کند.

به گفته او، همکار بودن نهادها و شهروندان با شهرداری کابل خیلی مهم است و ریاست تنظیف به تنهایی قادر نیست شهر را پاک نماید.

او می گوید که نفوس شهر کابل افزایش یافته و آنان با کمبود وسایط، پرسونل کافی، زباله دانی و یک سیستم معیاری جمع آوری کثافات مواجه اند و بالای یک استراتیژی جامع بخاطر جمع آوری کثافات کار می کنند تا به شکل پایدار و از لحاظ تنظیفی چالش را از میان بردارد.

کنشکا نصیری رئیس شبکه حمایت راه اندازی این حشر را ترویج فرهنگ شهری خوانده می افزاید که تا زمانیکه مردم با شهرداری همکار نشوند، شهرداری به تنهایی نمی تواند شهر را پاک و صفا نموده و کثافات را در وقت مشخص انتقال دهند.

بازمحمد مبارز قهرمان رقابت های آزاد"فری فایت" که در این حشر تنظیفی سهم گرفته بود، از تمامی هموطنان خواست تا در پاکسازی و صفایی شهر شان سهم بگیرند و گفت: "من امروز اینجا آمده ام و به شکل رضا کارانه در پاک کاری منطقه بند قرغه خان سهم گرفته ام تا یک شهر پاک داشته باشیم."

وی نقش ورزشکاران را در نهادینه ساختن فرهنگ شهر نشیشنی را خیلی مهم تلقی کرده، و می گوید که هر فرد تحصیل یافته کشور مسوول است تا در قسمت پاک نگهداشته شهر شان به دیگر هموطنان اگاهی دهی کند.

در همین حال شماری از رضاکاران که در این برنامه شرکت کرده اند، بر پاک نگهداشتن شهر تاکید می کنند. آنان از تمام شهروندان کشور می خواهند که برای صفایی شهر شان تلاش نمایند.

احمد توفیق یکتن از شرکت کنند در این حشر تنظیفی گفت که داشتن یک شهر پاک و عاری از کثافات نیاز به همکاری همه دارند و بیاید همه دست را یکی کرده شهر مان را از کثافات پاک کنیم."

روز جهانی رضا کاری در سال ۱۹۸۵ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل ایجاد شد تا روحیه رضا کاری را در میان ملل جهان افزایش دهد و سهم گیری سازمان های رضا کار در عرصه صلح و انکشاف را بهبود بخشد.

از روز رضاکاران در بند قرغه کابل تجلیل شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد