از-هر-خانواده-افغان،-یک-نفر-معلول-است

مسوولان ولایت کابل می‌گویند که افراد دارای معلولیت، قشر آسیب‌‌پذیر و مستحق کشور هستند و بربنیاد آمارها، از هر ۵ خانواده، یکی از اعضای آن معلول می‌باشد.

به گزاش افغان نیوز: محبوب‌الله محبی، معاون اداری ولایت کابل امروز( سه‌شنبه، 18 قوس) در مراسم تجلیل از سوم دسامبر« روز جهانی افراد دارای معلولیت» گفت که هم اکنون 840 هزار نفر که 2.7 درصد می‌شود، دارای معلولیت‌های شدید و 2 میلیون تن دیگر که 4 درصد می‌شود، به گونه قسمی معلول اند.

آقای محبی تلاش‌های صورت گرفته را برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی از سوی حکومت بسنده ندانسته و گفت که مقام ولایت کابل نیازمندی‌های اساسی افراد دارای معلولیت را شناسایی کرده و در پلان استراتژیک سال 1398 تا 1402 خورشیدی گنجانیده تا مشکلات به‌صورت بنیادی حل گردد.

به گفته آقای محبی هم اکنون 11 درصد کارمندان مقام ولایت کابل را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهد و هنوز تلاش‌ها وجود دارد تا افراد دارای معلولیت بیشتر در این اداره استخدام گردد. 
او تاکید کرد؛ سایر اداره‌های دولتی هم باید تلاش نمایند که مطابق قانون، 3 درصد از کارکنان اداری خود را از میان افراد دارای معلولیت استخدام نمایند تا زمینه و فرصت کار برای این قشر بیشتر فراهم گردد.

سیف الله نظامی، مشاور ولایت کابل، هدف از تجلیل روز جهانی افراد دارای معلولیت را بزرگ داشت از مقام انسانی معلولان خوانده و گفت که چهار دهه جنگ از عامل اساسی معلولیت در کشور است. 

او افزود که ولایت کابل نخستین اداره محلی است که حل مشکلات افراد دارای معلولیت را جز پلان استراتژیک خود قرار داده است. 
مسعود صافی، رییس شورای سراسر افراد دارای معلولیت شهر کابل گفت که از روز جهانی افراد دارای معلولیت در حالی بزرگداشت می‌شود که معلولان در شهر کابل با مشکلات زیادی مواجه هستند و بحران ویروس کرونا آنان را بیشتر از پیش زیان‌مند ساخته است. 
آقای صافی حکومت را متهم به تعلل به پراخت حقوق افراد دارای معلولیت کرده و گفت که امسال تنها 50 درصد حقوق معلولین از سوی حکومت پرداخت شده که این امر زیان اقتصادی زیادی به آنان رسانده؛ چون آنان دیگر در آمد اقتصادی ندارند. 
او از حکومت خواست که برای معلولان زمینه و فرست کار و برای کودکان آنان زمینه آموزش و تحصیل را در نهادهای آموزشی و تحصیلی خصوصی و دولتی فراهم نماید؛ زیرا آموزش از حقوق انسانی آنان است. 
این درحالی است که کمیسیون حقوق بشر افغانستان چند روز پیش اعلام کرد که از کل جمعیت کشور 13 درصد آن را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند.

از هر 5 خانواده افغان، یک نفر معلول است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد