اطفال-بی-سرپرست-امروز،-معتادان-و-تروریستان-گمنام-فردا

شماری از مسوولان با ابراز نگرانی مى گويند که عدم هماهنگی ميان وزارت های ذیربط سبب شده که صد ها کودک پس از رهایی از مرکز اصلاح و تربیت اطفال، بخاطرنبود فرصت های کاری، به اعتیاد و یا صفوف مخالفان مسلح می پیوندند.

به گزارش افغان نیوز: قاسم حلیمی، معین مسلکی وسرپرست وزارت عدلیه، روز چهار شنبه(6، قوس) طی نشستی تحت نام "عدالت برای اطفال " گفت؛ صدها طفل که تعداد زیاد ازآنها بی سرپرست و بی سر پناه مى باشند پس از آزاد شدن از مرکز اصلاح وتربيت ناگزيراند شب وروز شان را درروی جاده ها سپرى کنند، بنابراین تعدادى معتاد مى شوند وشمارى هم به صفوف مخالفان دولت مى پيوندند.

حليمى درحالکيه رسيدگى به وضعيت اين اطفال را جزء مسووليت وزارت هاى اطلاعات و فرهنگ ،کارو امور اجتماعی ،معارف ،ارشاد حج واوقاف ،صحت عامه ورياست عمومى امنیت ملی عنوان کرد اما با اظهارنگرانى گفت که عدم هماهنگی این ارگانها باعث شده که این اطفال برعلاوه اینکه فرصت های کاری برای شان داده نمی شود، صحت خود را از دست داده و به تعلیم و تربیه سالم دسترسی پیدا نکنند.

موصوف با ذکراينکه برخى ادارات امنیتی، مجرمين را که تثبيت سن نشده اند به مرکزاصلاح و تربیت می فرستد، افزود:(چندی قبل ازبگرام ۵۰ طفل را برای ما روان کردند، ده روز بعد گفته شد که ۲۰ تن این اطفال بالغ شده اند.»

وی ازبرخورد نا سالم ارگانهای امنیتی با اطفال اظهارنگرانى کرد وگفت با اطفال نباید مانند مجرمین بزرگسال رفتارشود باید با آنها با محبت و شفقت رفتار شود تا روزی که از اين مرکز ازاد می شوند عقده مند بار نیایند .

استیفن سیوا ( Stefano  Savi  ) نماینده یونیسف در کابل درصحبت هايش گفت که این کنفرانس دوروزه فرصت خوبی است که در رابطه با عدالت برای اطفال ،وضعیت صحی و تعلیمی و سیستم عدلی و قضایی آنها صحبت شود.

به قول وی، دراین نشست دوروزه همچنان ارگانهای ذیربط تعهد شان را در مورد اطفال تجدید خواهند کرد تا با هماهنگی به بهترشدن زندگی این اطفال اقدام گردد .

میر فیاض الدین امینی رییس مرکز اطلاح و تربیت اطفال ولایت کابل گفت: « طبق امار بدست آمده ۲۱ گونه اطفال آسیب پذیردرافغانستان وجود دارد که یکی ازاین کتگوری ها اطفال متخلف از قانون است که مامسوولیت نگهداری و تجدید تربیت آنها را داریم. »

برپايه معلومات امينى ، طبق آخرین اماری مرکز اصلاح و تربیت،  در مراکز اصلاح و تربیت ۲۴ ولایت ۶۸۰ طفل مظنون، متهم  و‍ محکوم به حبس نگهداری وتحت تعلیم و تربیه قرار دارند .

اوگفت که ازاين تعداد ۳۰۸  طفل شامل سه دختردر مرکز اصلاح و تربیت کابل نگهداری می شوند که ١١٣تن آنها  مرتکبین جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی می باشند .

وی ضمن تاکید برحل مشکلات اين اطفال گفت که رفع این چالش ها وابسته به کمک و همکاری ارگانهاى ذيربط دارد زیرا تعلیم و تربیت اطفالی که متهم ،مظنون و محکوم به حبس اند  تنها کار وزارت عدلیه نمی باشد بلکه وزارت های معارف ،اطلاعات و فرهنگ ،ارشاد حج واوقاف، کارو امور اجتماعی، صحت عامه، داخله، ادارات محاکم  ولوى سارنوالی و موسسات ملی و بین المللی نيز دراين راستا مسووليت دارند .

امینی،"نبود يک ساختمان دولتی و معیاری برا ی مراکزاصلاح و تربیت اطفال در ۲۱ ولایت کشور ،کمبود اتاق های رهایشی ،عدم موجودیت مراکز باز ، نبودمحلات باز برای تفریح ،عدم موجودیت آب و برق د رتعمیر جدید مرکزاصلاح و تغییر درکابل را ازمشکلات اساسى اين مرکزعنوان کرد.

 افزون برآن وى، کمبود معلمین تدریسی، عدم تطبیق نصاب درسی، ضعف همکاری وزارت معارف برای توزیع کتاب ،قرطاسیه و مواد درسی، عدم موجودیت مواد خام آموزشی برای خیاطی، عدم همکاری وزارت کار و امور اجتماعی در قسمت فراهم آوری تسهیلات آموزش حرفه  را شامل اين مشکلات خوانده، گفت که اگراین وزارت ها با این مراکز کمک نکنند، آینده این اطفال با چالش ها مواجه خواهد شد.

این درحالی است که الیسن پارکر، سخنگوی یونیسف روز سه‌شنبه( ۲۷ نومبر) در ژنو گفت؛ کودکان در افغانستان با وضعیت خیلی خطرناک روبرو هستند و خانواده‌ها برای پرداخت قرضه‌های‌شان، این کودکان را فروخته‌ یا هم به عقد کسی درآورده‌اند.

 

اطفال بی سرپرست امروز، معتادان و تروریستان گمنام فردا

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد