اعتراض؛-مجریان-مرد-با-ماسک-در-پرده-تلویزیون-ظاهر-شدند

مجریان مرد شبکه‌های تلویزیونی افغانستان به رسم اعتراض در پیوند به وضع محدودیت‌های گسترده علیه زنان، با پوشیدن ماسک به وظایف شان حاضر شدند.

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، چهارشنبۀ هفتۀ گذشته طی مکتوبی به مجریان زن در رسانه‌های دیداری دستور داد که هنگام اجرای برنامه ماسک بپوشند. این دستور واکنش‌هایی را به‌دنبال داشت.

اکنون مجریان مرد شماری از شبکه‌های تلویزیونی افغانستان از جمله تلویزیون‌های یک و طلوع‌نیوز به نشانه همبستگی با مجریان زن این شبکه‌ها و به رسم اعتراض، هنگام اجرای برنامه ماسک بر صورت زدند.

همچنان همسویی با مجریان زن در تلویزیون‌های داخلی افغانستان فراتر رفته است. صدف امیری مجری خبر در افغانستان انترنشنل نیز خبر را با ماسک اجرا کرده است. 

در همین حال، شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجهٔ طالبان، روز گذشته در یک اقدام بی پیشینه در نشستی که به مناسبت مرگ اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان، در کابل راه اندازی شده بود گفت: حکومت نباید برای جلوگیری از فساد، از حق نصف جمعیت این کشور چشم‌پوشی کند.

وی همچنان افزود: «طالبان حق آموزش را به زنان نداده اند. امروز در افغانستان اصلاً آموزش وجود ندارد. حقوق شان را بدهید. زنان، اسلام و شریعت را در کجا بیاموزند؟ واضح است که در مدرسه و مکتب خواهند آموخت.»

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان نیز در واکنش به وضع محدودیت‌ جدید طالبان درباره حجاب زنان گفته است که پوشش صورت نه حجاب و نه هم فرهنگ افغانستان است.

کرزی افزوده است که زنان در افغانستان حجاب را رعایت می‌کنند؛ اما پوشش صورت حجاب نیست، یک سنت در برخی از کشورها است.

رییس‌جمهور پیشین اضافه کرده است که برقع هم از سنت‌های افغانستان نه، بلکه از بیرون وارد شده است.

این درحالی است که در طرح وزارت امر به معروف آمده است: در قدم نخست خانه‌‌ی زن بی‌حجاب مشخص و ولی‌اش توصیه و تنبیه شود. در قدم دوم، ولیِ زن بی‌حجاب احضار و در قدم سوم سه روز زندانی شود. به‌همین ترتیب، در قدم چهارم ولیِ زن بی‌حجاب به محاکم سپرده و به سزای مناسب محکوم شود.

اعتراض؛ مجریان مرد با ماسک در پرده تلویزیون ظاهر شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد