افراد-دارای-معلولیت-از-نبود-فرصت‌های-کاری-و-تحصیلی-شکایت-دارند

همزمان با روز جهانی معلولان، شماری افراد دارای معلولیت از نبود فرصت‌های شغلی و عدم دسترسی به کار تحصیل انتقاد کرده و می‌گویند که حکومت باید زمینه آموزش و کار را بدون تعبض به افراد دارای معلولیت فراهم نماید.

به گزارش افغان نیوز؛ موسسه معلولان و آسیب پذیر افغانستان ( ADVS)  با تجلیل از روز معلولان می‌گوید که نزدیک به ۱۴ درصد از جمعیت افغانستان را افراد داری معلولیت تشکیل می‌دهد و برای بدست آوردن کمک‌های بشری با چالش‌های زیادی روبه‌رو اند.

محمد عارف احمدزی، معاون موسسه معلولان و آسیب پذیر افغانستان در این برنامه گفت که افغانستان در طول ۴۰ سال جنگ بیشترین معلول را در سطح جهان دارد.

آقای احمدزی افزود که بررسی‌های که در سال ۲۰۱۹ از سوی دولت صورت گرفته نشان می‌دهد که ۱۳.۹ درصد جمعیت کشور را افراد داری معلولیت تشکیل می‌دهد.

احمدزی بیان داشت که افراد دارای معلولیت در کشور با مشکلات زیادی از جمله نبود فرصت‌های کاری و تحصیلی مواجه اند. او از حکومت سرپرست خواست که در راستای حل مشکلات افراد دارای معلولیت توجه جدی نماید.

فیصل خاموش، سخنگوی وزارت شهدا و معلولین به مناسبت روز جهانی معلولان می‌گوید که این وزارت متعهد به ثبت نام بدون تبعیض شهدا و افراد دارای معلولیت در کشور است و حقوق ماهانه‌ای آنان که در بانک اطلاعات این وزارت ثبت شده، پرداخت می‌شود.

آقای خاموش افزود که در سال مالی ۱۴۰۲خورشیدی به خانواده‌های شهدا، یتیمان و زنان بی‌سرپرست نظامی، تاکنون بیش‌از شش میلیارد افغانی کمک صورت گرفته است.

شکریه خاوری، یکی از افراد دارای معلولیت می‌گوید که دولت باید زمینه کار و تحصیل را برای تمامی قشرهای جامعه به ویژه معلولان کشور فراهم نماید. از دولت و تمام شهروندان کشور خواست که با افراد دارای معلولیت برخود دوگانه و تعبض‌آمیز نداشته باشد بلکه با آنان همانند افراد سالم رفتار نمایند.

علی ظفر یاوری، یکی دیگر از افراد دارای معلولیت می‌گوید که ۸۰ درصد معلولان کشور از بی‌کاری و وضعیت بد اقتصادی رنج می‌برند.

او از حکومت خواست که زمینه کار را برای افراد داری معلولیت در ارگان‌های دولتی فراهم و کمک‌های بشری را عادلانه توزیع نمایند.

 بر بنیاد آمار‌های وزارت شهدا و معلولان از سال ۱۴۰۱ خورشیدی بدین سو، ۱۸۳ هزار تن در بانک اطلاعات این وزارت به عنوان افراد دارای معلولیت به ثبت رسیده که هنوز هم روند ثبت نام خانواده‌های شهدا و معلولان جریان دارد.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

افراد دارای معلولیت از نبود فرصت‌های کاری و تحصیلی شکایت دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد