افزایش-بی-پیشینه-بیجا-شدگان-داخلی-در-افغانستان-نگران-کننده-است

دفتر هماهنگی کمک های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) در کابل اعلام کرد که بیشتر از پنج صد هزار افغان به دلیل جنگ در جريان سال ۲۰۱۶ میلادی بیجا شده اند که بلندترين رقم ثبت شده بیجاشدگی داخلی را نشان میدهد.

به گزارش افغان خبر: دفتر سازمان ملل در کابل با نشر خبرنامه های  اعلام کرد تا ۳۰ نوامبر سال جاری، ۵۱۵۸۵ بیجاشده ی داخلی تحت عنوان بیجاشدگان جديد افغانستان در سال ۲۰۱۶ به ثبت رسیده اند. اين رقم از شمار بیجاشدگان سال پار که تقريبا به ۴۷۱۰۰۰ تن میرسد پیشی میگیرد. شمار بیجاشدگان سال جاری ۱۵ درصد بلندتر از ماه نومبر سال قبلی است.

در حدود ۳.۱ میلیون افغان در اثر جنگ ها در پنج سال گذشته در داخل کشور بیجا شده اند. با ادامه پیداکردن جنگ ها،افزايش رقم بیجاشدگان افغان نیاز به کمک های بشری دارد در حالی که جامعه ی بشری به چالش های بزرگی برای دسترسی به فامیل های آسیب پذير روبرو است.

آقای دامنیک پارکر، ريیس دفتر هماهنگی کمک های بشری در افغانستان گفت " خانواده های افغان چالش های زيادی را در صورت ترک خانه های خويش از اثر جنگ، متقبل میشوند. اکثرا آنها خانه ها و وسايل معیشت خود را از دست میدهند. برای فامیل های بیجاشده معمول نیست که در خیمه ها زندگی کنند و قادر به تغذيه کودکان و فرستادن آنها به مکتب باشند. "

افزايش ارقام بیجاشدگان در سال جاری میلادی، نگرانی ها را در مورد افزايش بیجاشدگی طولانی مدت به دلیل شدت جنگها افزايش میدهد. ارقام بیجاشدگان داخلی در سال جاری چهار برابر رقم ثبت شده در سال ۲۰۱۳ و تقريبا دوچند رقم بیجاشدگی در سال ۲۰۱۴ است.

بیشتر مناطق کشور متاثر شده است، از آنجايی که در سال جاری از۳۹۹ ولسوالی در ۱۹۸ ولسوالی بیجاشدگی در اثر تشديد جنگ گزارش داده شده و برای اولین بار تمام ۳۴ ولايت میزبانی بیجاشدگان را میکند.

افزون بر رقم بلند بیجاشدگان داخلی، افزايش بیش از ۶۰۰۰۰۰ افغان پناهنده و بازگشت کنندگان بدون مدارک از پاکستان نیز نگرانی ها را ايجاد کرده است. بیشتر اين بازگشت کنندگان آسیب پذير اند و اگر در ساحه ی که آنها مستقر شده اند شرايط مناسب زندگی مهیا نگردد، در معرض بیجاشدگی قرار میگیرند.

در زيادتر موارد بیشتر فامیل های بیجاشده نمیتوانند به دلیل نا امنی ها به خانه های خود برگردند از همین رو به مراکز شهری برای دريافت شغل،خدمات صحی و مکاتب نقل مکان میکنند. اجتماعات میزبان در افغانستان در مقابل بیجاشدگان بسیار سخاوتمند استند اما ازدياد رقم بیجاشدگان منابع محلی را تحت فشار قرار خواهد داد.

آقای مارک باودن، معاون ويژه سازمان ملل به دبیر کل و هماهنگ کننده ی کمک های بشری در افغانستان گفته که با افزايش رقم بیجاشدگان که قادر به بازگشت به خانه های خود نیستند، جامعه بشری، حکومت و شرکای انکشافی بايد با هم يکجا کار کنند تا چالش های فامیل های افغان که در

معرض بیجاشدگی دايمی قرار دارند را حل کند.

وی افزود:"من نگران استم، اين ارقام ثبت شده نشاندهنده نه تنها ازدياد بیجاشدگان جديد است بل نشاندهنده ی اين که است فامیل های بیجاشده در معرض خطربیجاشدگی دايمی قرار دارند."

آقای مارک باودن گفت. " ما بايد در مورد شیوه ی کمک رسانی تجديد نظر کنیم و اطمینان حاصل کنیم که فامیل های

آسیب پذير نه تنها کمک های عاجل بشردوستانه اظطراری را دريافت میکنند بل بايد بیجاشدگان را در بازسازی زندگی طولانی مدت در يک منطقه حمايت کنیم.

 

افزایش بی پیشینه بیجا شدگان داخلی در افغانستان نگران کننده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد