افزایش-درصد-خشونت-علیه-خبرنگاران-در-سال-جاری

رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران با ارایه گزارش شش ماه نخست سال ۲۰۱۷ خبر داد که آمار خشونت علیه خبرنگاران امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: نجیب الله شریفی رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران امروز سه شنبه(3 اسد) در کنفرانس خبری که به منظور ارایه گزارش ربع اول سال 2017 برگزار شده بود گفت: در نیم سال اول حدود73 قضیه خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده که از این میان 10 مورد قتل و بقیه تهدید، خشونت، لت و کوب، بازداشت های موقت و تحقیر بوده است.

آقای شریفی تصریح می کند که افزایش میزان تهدیدات ازسوی داعش علیه خبرنگاران به گونه ای بی سابقه ای در زون شرق از جمله ولایت ننگرهار دیده می شود که عدم برآورده شدن خواسته های شوم آنان نیز از دلایل عمده این خشونت های گرارش شده است.

نجیب الله شریفی می افزاید: طالبان در رده دوم بروز خشونت  علیه خبرنگاران قرار دارد که عدم همکاری رسانه های باعث این تهدیدات از  سوی مخالفان مصلح به وقوع می پیوند.

شریفی تاکید نمود نیروهای امنیتی، وکلای پارلمان، اعضای شوراهای ولایتی و ولسوالی ها و همچنان زورمندان حکومتی به خصوص در زون شرق 12 مورد زخمی، 18 مورد بدرفتاری، 5 مورد بازداشت و 6 مورد تهدید از سوی این افراد علیه خبرنگاران صورت می گیرد.

او همچنان خاطر نشان می سازد یکی دیگر از حق کشی های که علیه خبرنکاران صورت می گیرد بی توجهی و عدم فراهم آوری مصونیت از سوی رسانه ها برای خبرنگاران می باشد که نمی توانند در محل کار خود احساس امنیت کرده و از تبعیض ها به دور باشند.

نجیب الله شریفی اظهار داشت استخدام کارمندان در رسانه ها و نیز قراردادی های آنان بنا به اصول و مقررات قانون رسانه ای و وزارت اطلاعات و فرهنگ نمی باشد که این موضوع اکثر خبرنگاران را با مشکل مواجه نموده است.

وی علاوه کرد عدم سیستم دقیق برای آمارگیری از  حوادث باعث گردیده تا خبرنگاران با سردرگمی مواجه شوند و گزارش های ضد و نقیض ارایه نمایند که این کارعلاوه بر بروز مشکلات برای رسانه  موجب بی اعتبار شدن حکومت نیز می شود.

آقای شریفی نیز یادآور می شود که ولایت های ناامنی چون زابل، ارزگان، لغمان،هلمند، قندوز، غور، ننگرهار از ناامن ترین نقاطی اند که خبرنگاران و رسانه های نمی توانند در بازتاب رویدادها دست باز داشته باشند.

 

 

افزایش 35 درصد خشونت علیه خبرنگاران در سال جاری

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد