افزایش-درصدی-خشونت-علیه-خبرنگاران-در-سال-در-افغانستان

دفتر نی یا حمایت کننده رسانه های افغانستان اعلام کرد که در سال روان میلادی خشونت علیه خبرنگاران افزایش بی پیشینه یی داشته است.

به گزارش افغان خبر، مجیب خلوتگر رئیس اجرایی دفتر نی میگوید که در سال روان 415 مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است.

آقای خلوتگر میگوید که 14 مورد قتل و 23 مورد جراحت، 328 مورد تهدید علیه خبرنگاران صورت گرفته که 292 مورد تهدیدات گروهی انجام شده است.

به گفته آقای خلوتگر طالبان 326 مورد خشونت، دولت 64 مورد و افراد نا شناس 12 مورد خشونت علیه خبرنگاران را مرتکب شده اند.

خشونت علیه خبرنگاران در سال 2016 میلادی نسبت به سال 2015 میلادی سه صد و بیست سه درصد افزایش یافته است اما این آمار نسبت به سال 2014 پنج صد و چهل و شش درصد و نسبت به سال 2013 شش صد و یک درصد افزایش یافته اند.

به باور دفتر حمایت از رسانه های آزاد افغانستان، نا امنی و حملات طالبان بالای ولایات کندز، فراه، هلمند و ارزگان از دلایل اساسی افزایش خشونت علیه خبرنگران میباشند.

از سوی دیگر پژوهش های اخیر این دفتر در مورد خشونت علیه خبرنگران زن، نشان میدهد که خبرنگاران زن نیز در رسانه ها به شکل گسترده مورد خشونت های درون سازمانی و بیرون سازمانی قرار گرفته اند.

آمار این پژوهش نشان میدهد که 83 درصد از خبرنگاران زن مورد خشونت قرار گرفته اند که از این میان 11 درصد درون سازمانی و 89 درصد دیگر آن بیرون سازمانی بوده است که بیش از هفت درصد خشونت فزیکی و 55 درصد خشونت لفظی علیه خبرنگاران زن اعمال گردیده اند.

از سوی دیگر پژوهش نشان میدهد که 43 درصد از خانواده های خبرنگاران زن از خشونت های اعمال شده علیه آنان واقف اند و 66 درصد دیگر از خانواده ها اصلا اطلاعی در مورد خشونت های موجود علیه خبرنگاران زن ندارند. همچنان در بیشترین موارد که 73 درصد میباشد، خبرنگاران زن از خشونت های اعمال شده، به مدیران رسانه ها اطلاع نداده اند.

دلیل اطلاع ندادن خبرنگاران زن به فامیل و مدیران رسانه ها، راه نیافتن مجدد به شغل و هراس از دست دادن شغل بوده است.

همچنان دفتر نی اعلام میدارد که اکثر رسانه های محلی از مقرره حقوق کار خبرنگاران آگاهی ندارند و رفتار غیر مسولانه با خبرنگاران را در پیش می گیرند.

دفتر نی می نویسد 401 دوسیه ثبت شده خشونت علیه خبرنگاران از سوی وزارت داخله بررسی شده و 7 دوسیه آن که در دادستانی تحت تحقیق بوده دو دوسیه آن از سوی این اداره بررسی شده و به دفتر معاون دوم ریاست جمهوری ارسال گردیده است.

با این همه سال 2016 میلادی خونین ترین سال برای خبرنگاران در افغانستان میباشد.

افزایش 320درصدی خشونت علیه خبرنگاران در سال 2016 در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد