افغانستان-ازلحاظ-تجاری-معیاری-می-شود-

رییس اداره ملی استاندارد کشورمان از معیاری شدن تجارت افغانستان خبر داده، می گوید: افغانستان طی یک سال اخیر برابر با ۱۰ سال گذشته تغییر و پیشرفت را در زمینه استاندارد سازی محصولات خود تجربه کرده است.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: نقیب الله فایق رییس اداره ملی استاندارد کشور امروز سه شنبه(8 حمل) در کنفرانس هماهنگ سازی استانداردهای کشور های جنوب آسیا گفت: این بار اول است که مقام های بلند پایه کشورهای جنوب آسیا جهت آموزش در بخش بسته بندی محصولات و کالاهای افغانی به کشور آمده و در زمینه بهتر شدن کالاهای صادراتی ما را همکاری می نمایند.

فایق تصریح نمود، "در گذشته ها کالاهای صادراتی کشور ما به دلیل نداشتن بسته بندی معیاری همه ساله تاجران افغان ده ها میلیون دالر محصولات مستردی داشتند که با استخدام و کمک این نیروی متخصص خارجی کالای های صادراتی افغانستان با معیارهای جنوب آسیایی بسته بندی شده و دیگر بازگذشتی نخواهیم داشت."

رییس اداره استاندارد ملی کشور افزود: که محصولات از قبیل: جلغوزه، پسته، بادام، انگور، انار، قالین، مواد آرایشی، نساجی و غذایی را به کشورهای جنوب آسیا صادر می شود.

وی همچنان خاطر نشان ساخت، هند به دلیل همکاری سیاسی که با کشور ما دارد در این مدت سعی کرده محصولات چون انگور و انار افغانی را مسترد نمی کرد اما این قبول عدم مستردی به معنای معیاری بودن بسته بندی ها نبوده است.

نقیب الله فایقاظهار داشت: افغانستان کشوری است که حدود 60 کشور جهان را از لحاظ تجاری به هم وصل می کند و کشورهای عضو سارک نیز تلاش دارند تا افغانستان را در عرصه معیاری ساختن تمامی جنبه ها یاری نمایند.

او اضافه کرد، کالاهای صادراتی و غیر صادراتی افغانستان با علامت استاندارد افغانی وارد بازار جهانی خواهد شد که یک دستاورد بزرگ اقتصادی محسوب می شود.

افغانستان ازلحاظ تجاری معیاری می شود.

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد