افغانستان-در-پایین‌ترین-سطح-برابری-جنسیتی

آخرین رده بندی مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که افغانستان در پایین‌ترین سطح برابری جنسیتی از جمله ایجاد فرصت‌های شغلی برای زنان، قرار گرفته است.

به گزارش افغان نیوز؛ بر بنیاد رده بندی مجمع جهانی اقتصاد، بررسی تازه این مجمع نشان می‌دهد که آیسلند، فنلند، ناروی، نیوزلند و سویدن در بالاترین سطح برابری جنسیتی قرار دارند.

از میان 146 کشوری که از سوی این سازمان بررسی شدند، کشورهای افغانستان، پاکستان، کنگو، ایران و چاد به ترتیب جز بدترین کشورها در حوزه برابری و دسترسی به فرصت‌ها برای زنان شناخته شده‌اند.

این سازمان می‌گوید که کاهش نابرابری و محرومیت زنان به کندی پیش می‌رود. چنانچه،« حذف نابرابری جنسیتی 132 سال را در بر خواهد گرفت».
از نظر پیشرفت در عرصه برابری و رفع تبعیض علیه زنان، نام کشورهای رواندا و نامیبیا در افریقا و نیکاراگوئه در امریکای لاتین در بین 10 کشور برتر این گزارش به چشم می‌خورد.

طبق این گزارش منطقه جنوب شرق آسیا با وجود برخی دستاوردها، پیشرفت چندانی در عرصه برابری جنسیتی در یکسال گذشته نداشته است.

در این گزارش آمده که افغانستان از نگاه تمام شاخص‌ها مانند صحت، آموزش و کار برای زنان از کشورهای دیگر عقب افتاده است. افغانستان بدترین وضعیت را از نظر شغل، آموزش و درآمد زنان در میان تمام کشورها دارد.

پس از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان زنان از حق کار محروم شدند و نیز دختران بالاتر از صنف ششم تا هنوز اجازه رفتن به مکاتب را ندارند.

افغانستان در پایین‌ترین سطح برابری جنسیتی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد