افغانستان-درصد-سفارشات-حقوق-بشری-را-اجرایی-کرده-است

مسئولان وزارت عدلیه می‌گویند؛ افغانستان از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ میلادی ۴۰۱ سفارش حقوقی بشری دریافت نموده که از این میان ۲۱ درصد آنرا تطبیق کرده و ۴۹درصد دیگر آن در حال اجرا است.

سید محمد  هاشمی معین اداری وزارت عدلیه امروز (یک شنبه 18 میزان) در یک برنامه خبری در کابل گفت؛ افغانستان در حال حاضر عضویت هفت کنوانسیون بین المللی حقوق بشر را دارد، و این کنوانسیون‌های بین المللی حقوق بشر شامل:" میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کنوانسیون حقوق طفل، کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، کنوانسیون منع تبعیض نژادی، کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارهای توهین آمیز و غیر انسانی و کنوانسیون حقوق افراد اداری" میباشد.

آقای هاشمی گفت؛ دولت افغانستان مکلف است تا لوایح این کنوانسیون‌های بین المللی را در عمل تطبیق و از چگونگی روند تطبیق آن به نهادهای ناظر سازمان ملل متحد گزارش دهد.

به گفته‌ی معین وزارت عدلیه؛ افغانستان از سال 2009 تا 2014 میلادی 401 سفارش حقوق بشری از سوی سازمان بین المللی حقوق بشر دریافت نموده است که 21 درصد این سفارشات عملی شده و 49 درصد دیگر آن در حال اجرا می‌باشد. او افزود؛ 30 درصد از مجموع 401 سفارش سازمان بین المللی حقوق بشر عملی و تطبیق نشده است.

در همین حال رفیعالله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید؛ افغانستان به اساس ماده هفتم قانون اساسی که بیان میکند "دولت منشور ملل متحد، معاهدات بین المللی، میثاق‌های بین المللی که افغانستان به آن ملحق شده است و اعلامیه جهانی حقوق بشر را رعایت می‌کند".

آقای بیدار گفت؛ حکومت وحدت ملی در روزهای آغازین خود تعهدات قوی نسبت به رعایت حقوق بشر داد اما در حال حاضر، حقوق بشر به گونه شاید و باید رعایت نمیشود.

 

 

  

 

افغانستان 21 درصد سفارشات حقوق بشری را اجرایی کرده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد