امنیت-افغانستان-با-عودت-مهاجرین-از-پاکستان-بهتر-میشود

یک مجله غربی نوشته است که عودت مهاجرین افغان از پاکستان در کوتاه مدت مشکلاتی را به بار میاورد، اما در تامین امنیت افغانستان تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش افغان خبر: مجله غربی "دیپلومات" نوشته است که پاکستان همواره از مهاجرین افغان استفاده ابزاری کرده است و بیشتر از این طریق جنگ های نیابتی را دامن میزند.

به باور این روزنامه بازگشت مهاجرین به افغانستان میتواند از امنیت افغانستان را بهتر ساخته و از تنش ها کاسته شود.

این روزنامه همچنان به مزیت های که پناهجویان افغان برای پاکستان دارد و در ترقی آن کشور تلاش کرده اند اشاره نموده است.

پناهجویان افغان زمانی که به این کشور پناه بردند در مناطقی سکونت اختیار کردند که دشتهای سوزان و خالی از سکنه بود؛ هیچکس از این اراضی استفاده نمی‌کرد ولی پناهجویان افغان این مناطق را به شهرک‌های سرسبز و آباد تبدیل کردند.

 اما دیپلومات نوشته است که پاکستان همواره از این پناهجویان سوء استفاده کرده است.

این مجله شهر پشاور مرکز ایالت خیبر پختونخوا که بیشتر به یک دشت سوزان شباهت داشت، با آمدن افغانها این منطقه به چهارمین شهر بزرگ پاکستان تبدیل شد، را به عنوان مثال استفاده کرده است که پناهجویان افغان به نفع پاکستان بوده است.

این مجله همچنین به نقل از روزنامه «امت» پاکستان می‌نویسد به طور متوسط پناهجویان افغان سالانه 325 میلیون دلار به اقتصاد پاکستان تزریق می‌کنند.

حضور پناهجویان افغان در پاکستان موجب ایجاد فرصت‌های شغلی و تجارتی گردیده است و بیشتر اقتصاد در ایالت های خیبرپشتونخواه و بلوچستان به دست افغان ها است.

از سوی دیگر سازمان‌های بین‌المللی کمک به مهاجرین نیز سالانه 150 میلیون دلار به حکومت پاکستان کمک می‌کنند.

اما حکومت پاکستان در ماه های اخیر بر پناهجویان افغان سخت گیری کرده و حتی آنها را از آموزش نیز منع کرد، هرچند در حال حاضر آن کشور برای پناهجویان افغان 6 ماه فرصت داده است تا به صورت داوطلبانه پاکستان را ترک کنند.

 

امنیت افغانستان با عودت مهاجرین از پاکستان بهتر میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد