انتخابات-پارلمانی-با-وجود-مشکلات-زیاد-برگزار-شد

انتخابات پارلمانی در ۳۲ ولایت کشور دایر شد و شهروندان واجد شرایط با ترس و هراس به پای صندوق های رای حاضر شدند و از حق شان برای انتخابات نماینده به خانه ملت استفاده کردند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: انتخابات پارلمانی در کابل، پایتخت کشور با مشکلات زیاد دایر شد و مردم در صف های طولانی برای رای دادن به نامزد مورد نظر خود به پای صندوق های رای دهی حاضر شدند اما نبود امنیت، دیر آغاز شدن پروسه انتخابات، مشکلات تخنیکی سیستم بایومتریک و ناآشنا بودن کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات با سیستم  بایومتریک از جمله مشکلاتی بودند که مردم تا ناوقت شب برای رای دادن منتظر ماندند و حتی در بعضی مراکز این روند در روز یک شنبه 29 میزان دایر شدند.

 عزیزالله یکی از اشتراک کنندگان انتخابات پارلمانی در ناحیه 13 کابل گفت: "ما ساعت 6 صبح اینجا آمده ایم اما تا هنوز که ساعت  10 صبح است، انتخابات آغاز نشده است و مردم اکثرآ از رای دادن منصرف شده اند و شایعاتی پخش شد که انتحاری در غرب کابل آمده است و مردم محل رای دهی را ترک کردند."

یوسف علی یکی از باشنده گان ناحیه 5 شهر کابل گفت: " من ساعت 7 برای رای دادن به مرکز رای دهی آمده ام اما نوبت من ساعت هشت و نیم رسید که مدت نیم ساعت طول کشید تا رای دهم پروسه بایومتریک بسیار طولانی است و مردم را مورد اذیت قرار میدهد."

فرخ گل یکی از اشتراک کنندگان ناحیه 18 نیز گفت:" ساعت هشت و نیم است هنوز مواد حساس انتخاباتی به مرکز رای دهی نرسیده است و تمام ناظرین و مردم پشت دروازه مسجد منتظر اند ما نمیدانیم که داخل مسجد چه خبر است."

علیرضا سروری باشنده ناحیه 13 کابل: انتخابات در منطقه ریک ریشن در روز شنبه برای مدت نیم ساعت جریان پیدا کرد اما تعطیل شد و مردم از به خانه های خود باز گشتند.

بصیره که تا ساعت 8 شب در مرکز انتخاباتی مسجد قهرمان کربلا واقع غرب کابل بود گفت: در شروع انتخابات ناظرین را اجازه ندادند که داخل مرکز انتخاباتی شوند و تقلب به شکل گسترده در بین خانم‌ها به نفع کاندیدای مشخص جریان داشت و رئیس مرکز خانم های که سواد خواندن و نوشتن را بلد نبودند، تشویق به رای دادن به کاندیدای مشخص میکرد.

در همین حال حفیظ الله جلیلی یکی از نامزدهای انتخابات پارلمانی به افغان نیوز گفت: مشکلات در برگزاری انتخابات وجود دارد و کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات کار خود را دیر شروع کردند که همین امر سبب اعتراض مردم شدند و از طرف دیگر سیستم بایومتریک به شکل درست مورد استفاده قرار نگرفتند و کارمندان کمیسیون ظرفیت کافی برای استفاده این سیستم ندارند و برای مدت بیشتر از 10 دقیقه وقت یک رای دهنده را میگرد برای رای دهی.

آقای جلیلی گفت: تقلب در بعضی مراکز انتخابات وجود داشته است و مشکل دیگر که مردم را نگران ساختند این بود که نیروهای امنیتی، امنیت مردم را به شکل درست نگرفتند و از سوی بعضی افراد شایعه پخش شدند که انتحاری به غرب کابل وارد شده اند که مردم را متفرق ساختند.

جلیلی از کمیسیون خواست که زمینه رای دادن برای همه افراد واجد شرایط را فراهم سازد و کسانی که در روز شنبه رای داده نتوانسته اند باید در روز یکشنبه رای دهند که از حق رای دادن که محروم نگردند.

داود ناجی یکی دیگر از نامزدها شب گذشته از کمیسیون انتخابات خواست که زمینه رای دادن برای همه افراد واجد شرایط را فراهم کند و نگذارند که مردم از حق ابتدایی خود محروم گردند.

انتخابات پارلمانی افغانستان به تاریخ 28 میزان در 32 ولایت کشور دایر شد اما مشکلات زیاد به همراه بود که سبب شده در بعضی مراکز انتخابات در روز یک شنبه نیز دایر گردد.

انتخابات پارلمانی با وجود مشکلات زیاد برگزار شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد