انتقال-کالاهای-صادراتی-ازطریق-دهلیز-هوایی-ازهرات-به-هندوستان-امکان-پذیرشد

مسئولان اتاق تجارت و صنایع هرات اعلام کردند: تاجران غرب افغانستان از این پس می توانند با استفاده از دهلیز هوایی تجارتی بین افغانستان و هندوستان، بدون پرداخت مالیات کالای صادراتی خود را به کشور هندوستان انتقال دهند.

به گزارش افغان نیوز: مسئولان اتاق تجارت و صنایع هرات امروز در نشست خبری با ابراز این مطلب، از تاجران هرات خواستند که با استفاده از فرصت بوجود آمده برای افزایش کالای صادراتی غرب افغانستان تلاش نمایند.

سعد خطیبی، رئیس اتاق تجارت و صنایع هرات می‌گوید که سالانه دست‌کم ۴۰۰ تن مغز پسته از طریق راه‌های زمینی به کشور هندوستان صادر می‌شد و حالا با استفاده از این روش، میزان کالای صادراتی به حد قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

دهلیز تجارتی بین افغانستان و هندوستان در ۲۹ جوزای سال جاری بعنوان راه بدیل برای صادرات کالای تجارتی از مسیر پاکستان ایجاد شد.

درهمین حال، آذرخش حافظی، رئیس بخش روابط بین‌الملل اتاق تجارت و صنایع افغانستان تاکید می‌کند که اقتصاد افغانستان “بدوی است و دست انسان متمدن” در آن دخیل نیست.

آقای حافظی تصریح کرد؛ صادرات کشور باید مبتنی بر تولید مدرن باشد و برای این منظور، باید تاجران در هماهنگی با هم از فرصت‌ها استفاده کنند.

به گفته آقای حافظی، هر هفته از هرات توان صادرات چهل تن کالا به کشور هندوستان وجود دارد.

به گزارش آمار اتاق تجارت و صنایع، هم اکنون افغانستان به ۹۸ کشور جهان صادرات دارد و با ۱۱ کشور همکار تجارتی است.

در اولین روز گشایش این دهلیز هوایی ۶۰ تن گیاه طبی به ارزش پنج میلیون دلار توسط هواپیمای کارگوی شرکت آریانا از افغانستان به هند صادر شده است.

گفته می شود افغانستان در سال بیش از ده میلیارد دالر واردات دارد و در مقابل به ارزش ۴۵۰ میلیون دالر کالا به خارج صادر می نماید.

انتقال کالاهای صادراتی ازطریق دهلیز هوایی ازهرات به هندوستان امکان پذیرشد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد