اکثر-واقعات-پولیو-از-کشور-پاکستان-وارد-افغانستان-میگردد

وزارت صحت عامه اعلام کرد حدود ۸.۸ میلیون طفل زیر ۵ سال واکسن ضد مرض فلج و برای ۷.۹ میلیون کودک بین ۶ ماهه الی ۵ ساله ویتامین های ای به خاطر بلند بردن مقاومت وجود شان در برابر امراض تطبیق می گردد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه امروز یکشنبه(6 حمل) در نخستین دور بهاری کمپاین 3 روزه سراسری واکسن پولیو در سال جاری گفت: امسال 3 واقعه پولیو به این وزارت گزارش شده است که نسبت به سال های قبل که 20 و13 مورد بوده است کاهش چشم گیری داشته است.

وزیر صحت عامه تصریح می کند که این واکسن برای تمامی کودکان کشور به جزء سه ولایت بامیان، دایکندی و غور به دلیل مشکلات اقلیمی و سردی هوا تطبیق نمی گردد که با گرم شدن هوا این برنامه در این ولایات نیز عملی خواهد شد.

فیروزالدین فیروز افزود: پولیو برای همه کودکان کشور است و هیچ جنبه سیاسی در آن دخالت ندارد اطفال از هر هموطنی که باشد مخالف یا موافق دولت، واکسن می شود.

وی همچنان از مخالفان مسلح خواست تا در این کمپاین مردمی، وجدانی و شرعی با وزارت صحت همکار باشند و کودکان را با ناامنی و مشکلات محروم از پولیو نسازند.

وزیر صحت عامه خواهان تطبیق با کیفیت، شفافیت و موثریت واکسن پولیو از سوی کارمندان و مسوولان و نیز واکسناتور ها شد تا در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

او علاوه کرد علما و رسانه ها نیز می توانند با اطلاع رسانی و آگاهی دهی به خانواده ها نقش ارزنده ای در این کمپاین داشته باشند تا به خوبی این برنامه در سراسر کشور عملی شود.

آقای فیروز خاطر نشان ساخت آمادگی لازم برای تطبیق واکسن پولیو در مناطق ناامن نیز طرح ریزی شده است که با همکاری علما و نیروهای امنیتی این برنامه اجرا خواهد شد.

وزیر صحت اظهار داشت اکثر واقعیات پولیو از کشور پاکستان وارد می شود که تا هنوز این کشور در مقابله با مرض پولیو ضعیف بوده و تا زمانی که این مرض از پاکستان محو نشود نابودی آن در افغانستان نیز غیر ممکن به نظر می رسد.

وی اضافه نمود که 99 درصد محیط داخل کشور عاری از مرض پولیو است که تنها یک فیصد آن در معرض خطر قرار دارد.

داکتر ریچارد پیپرکورن، نماینده سازمان صحی جهان برای افغانستان نیز که در این برنامه حضور داشت تاکید کرد که مرض پولیو قابل وقایع است اما به شرط این که مردم، خانواده ها، مخالفان مسلح و نیز رسانه ها جهت اطلاع رسانی همکاریها همه جانبه شان را داشته باشند.

داکتر ریچارد پیپرکورن می افزاید که آمار مرض پولیو در افغانستان کاهش یافته و این یک خبر خوش برای تمامی مردم و خانواده های افغانی می باشد.

خانم ایدی خضر، نماینده یونسف برای افغانستان همچنان یادآور شد نابودی و محو پولیو مسوولیت هر مادر و پدر و هر داکتر و واکسناتوری است که برای غلبه بر آن تلاش نمایند.

خضر ادامه داد که این برنامه این فرصتی است برای صحت مندی اطفال افغانستان تا از امراض گوناگون نجات یابند و محفوظ بمانند.

اکثر واقعات پولیو از کشور پاکستان وارد افغانستان میگردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد