ایجاد-کمیته‌-برای-رسیدگی-به-آسیب‌دیدگان-حوادث-طبیعی

در نتیجه بارش و برف سنگین در برخی از ولایت‌های کشور بیش‌از ۱۰ هزار مواشی تلف شده و مسوولان وزارت زراعت آبیاری و مالداری از ایجاد یک کمیته متشکل از وزارت خانه‌های مختلف برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان ولایت‌های مختلف به ویژه مالداران خبر داده است.

به گزارش افغان نیوز؛ جانان سایق، سخنگوی وزارت مبارزه با حواث طبیعی گفته است در مدت ۱۲ روز گذشته دست‌کم ۲۰ نفر در پی برف‌باری‌های سنگین و سرمای شدید در سراسر کشور جان باخته‌اند و ۱۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

آقای سایق افزوده است که تنها در دو روز گذشته چهار نفر در ولایت‌های مختلف بر اثر برف‌باری و باران شدید جان خود را از دست داده و 9 نفر دیگر زخمی شده‌اند. او تاکید کرد که در چند روز برفباری و بارندگی در ولایت‌های کشور ۴۵۲ خانه تخریب و بیش از5 هزار ۲۵۳ مواشی نیز تلف شده است.

سخنگوی وزارت مبارزه با حوادث طبیعی می‌گوید که بیشترین تلفات و خسارات به باشنده‌گان ولایت‌های کابل، بلخ، ننگرهار، قندهار، هرات، بدخشان، هلمند، غور، لغمان، ارزگان، زابل، پکتیا، پکتیکا، خوست و سمنگان وارد شده است.

در همین حال، مصباح‌الدین مستعین، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به رسانه‌ها گفته است که در کنار تلفات جانی در ولایت‌های بلخ، فاریاب، بادغیس و هرات، نزدیک به ۱۰هزار مواشی نیز تلف شده‌اند.

آقای مستعین از ایجاد یک کمیته متشکل از وزارت خانه‌های مختلف برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان ولایت‌های مختلف به ویژه مالداران خبر داده و گفته است که 50 میلیون افغانی را نیز برای مالداران ولایت‌های بلخ، جوزجان، بادغیس، فاریاب و هرات اختصاص داده‌اند.

با این حال، محمد اشرف حق‌شناس، سخنگوی وزارت فواید عامه در صفحه‌ای اکس خود نگاشته است که در نتیجه برف‌باری‌ها در چند روز گذشته، شاهراه سالنگ هم‌چنان به روی رفت‌وآمد مسدود است و برخی مسیرهای دیگر در ولایت‌های بامیان، دایکندی و غزنی نیز به گونه موقت مسدود شده‌اند.

آقای حق‌شناس با اشاره به مسدود شدن راه‌های مواصلاتی مرکز و ولایت‌ها گفته است که گذرگاه سالنگ و همچنان راه‌های 9 ولسوالی در ولایت‌های دایکندی، جوزجان، سرپل، بامیان و فراه بسته شده و برخی از این راه‌ها دوباره به‌روی رفت‌آمد به گونه موقت بازگشایی شده است.

سخنگوی وزارت فواید عامه از همه‌ای شهروندان کشور خواسته است که تا اطلاع بعدی از این بزرگ‌راه رفت و آمد نکنند.

در همین حال، مقام‌های محلی در ولایت‌های غور، فاریاب و سرپل از تلف شدن 6 هزار و 6 راس مواشی در این سه ولایت خبر داده‌اند.

عبدالواحد حماس، سخنگوی والی ولایت غور روز جمعه، ۱۱ حوت گفته است که براساس آمارها، 2 هزار و ۵۳۶ راس مواشی در مناطق دور دست این ولایت به دلیل برف‌باری سنگین و سردی هوا تلف شده و هزاران راس مواشی همچنان در برف گیر مانده‌اند.

عصمت‌الله مرادی، سخنگوی والی در فاریاب نیز از تلف شدن 2 هزار و ۳۲۰ راس مواشی در ولسوالی‌های قیصار، قرمقول، پشتون‌کوت و خواجه سبزپوش این ولایت در اثر سردی هوا خبر داده است.

به همین ترتیب، گزارش‌ها از سرپل نیز حاکی از مرگ یک هزار و ۱۵۰ راس مواشی در این ولایت است.

از سوی دیگر، مقام‌های محلی ولایت‌های کشور گفته‌اند که تلاش می‌کنند تا برای مالداران در این مناطق علوفه حیوانی ارسال کنند.

سردی هوا و‌ برف‌باری‌های سنگین تلفات انسانی نیز داشت؛ طبق آمار ارایه شده از سوی ا.ا تا کنون دست‌کم نُه تن در هفت ولایت جان‌شان را از دست داده‌اند.

منابع محلی در میدان‌وردک از مسدود شدن شاهراه نمبر ۲ کابل-بامیان در مربوطات این ولایت خبر می‌دهند.

این در حالی است که وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث ا.ا با ارایه آمار از تلفات و‌ خسارات برف‌باری و بارنده‌گی‌های اخیر گفته است که دست‌کم نُه تن در هفت ولایت کشور بر اثر سردی هوا جان باخته‌اند.

این در حالی است که در روزهای اخیر شمار زیادی از ولایت‌های کشور گواه برف‌باری‌های سنگین و بارش باران شدید بوده و تا اکنون آمار نهایی از جان‌باختگان و تلفات مواشی از سوی مقام‌های امارت اسلامی با رسانه‌ها شریک نشده و احتمال دارد که شماری قربانیان این رویداد و تلفات مواشی در روزهای آینده بیش‌تر شود.

ایجاد کمیته‌ برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد