با-اخراج-پناهجویان-از-اروپا-امنیت-افغانستان-وخیم‌تر-میشود

سازمان ملل با نشر گزارشی بیان کرده که با تطبیق روند اخراج پناهجویان افغان از اتحادیه اروپا وضعیت امنیتی افغانستان وخیم‌تر خواهد شد.

به گزارش افغان خبر: چالوکا بیانی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر آوارگان داخلی، در بازدید از افغانستان اعلام کرد که برنامه اخراج پناهجویان افغان از اتحادیه اروپا اشتباه است.

وی علاوه کرد که برنامه اتحادیه اروپا مبنی بر اخراج پناهجویان افغان نه تنها ده‌ها هزار پناهجو را در یأس و ناامیدی در افغانستان رها خواهد کرد بلکه به گسترش ناامنی در این کشور نیز کمک می‌کند.

این گزارشگر سازمان ملل تاکید کرد که دولت افغانستان ظرفیت جذب این افراد را ندارد و آنها نمیتوانند دوباره به زندگی اجتماعی ملحق شوند.

در این اواخر بش از 411هزار افغان بخاطر ناامنی ها و جنگ در شماری از ولایات آواره شده اند.

از سوی هم حدود سه میلیون پناهجوی افغان در پاکستان به سر میبرد که پاکستان نیز حدود 510هزار پناهجوی افغان را از خاکش اخراج میکند.

کارشناسان براین باورند که تفاهمنامه اتحادیه اروپا و افغانستان فشار بیشتری بر پناهجویان افغان به ویژه بر اقتصاد آنها فشار وارد می‌کند که ممکن است که آنها را به پیوستن به گروه‌های شبه‌نظامی سوق دهد.

این در حالی است که چندی قبل گزارش‌های مبنی بر نشست پنهانی سران اتحادیه اروپا برای زمینه‌سازی اخراج بیش از 80 هزار مهاجر افغان در آینده نزدیک منتشر شد که این گزارش‌ها به تأیید کمیسیون اروپا رسید.

در حال حاضر بیشتر پناهجویان افغان که به اروپا رفته اند درکشور آلمان و سویدن جاگزین گردیدند، اما آلمان قرار است شماری زیادی از این پناهجویان را دوباره با افغانستان بفرستد و در هر پرواز 50 تن را به کابل میرساند.

با اخراج پناهجویان از اروپا امنیت افغانستان وخیم‌تر میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد