با-افزایش-صادرات؛-کالاهای-وارداتی-افغانستان-کاهش-یافته-است

اداره احصاییه مرکزی اعلام کرده که با صادرات کالاهای افغانی در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ حدود ۴.۵ درصد افزایش یافته است که یک نوید تازه برای رشد تولیدات داخلی محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: شیر محمد جامی زاده سرپرست اداره احصاییه مرکزی امرروز سه شنبه(19 ثور) طی کنفرانس مطبوعاتی که به منظور انتشار سالنامه احصاییوی سال 1395 برگزار شده بود گفت: افغانستان در سال 95 حدود 596 میلیون دالر صادرات داشته است در حالی که این رقم در سال 94 به 571 میلیون می رسد.

آقای جامی زاده تصریح می کند همزمان با افزایش صادرات محصولات کشور واردات کالاهای خارجی نیز که در این سال حدود 6.5 میلیارد دالر می شود نسبت به سال 94 که 7.7 میلیارد دالر بوده است یک کاهش یک میلیارد دالر را نشان می دهد.

سرپرست اداره احصاییه مرکزی افزود:" مجموع ارزش تولیدات داخلی در سال 95 به 20.3 میلیارد دالر رسیده است در حالی که این رقم در سال قبل 19.6 میلیارد دالر بوده است که یک افزایش 3.1 درصدی را نشان می دهد."

شیر محمد جامی زاده اظهار داشت، عواید سرانه 95  نیز فی نفر 696 دالر و در  سال 94 هر نفر 688 دالر افزایش داشته است.

جامی زاده تاکید کرد، در سال 1395 رشد اقتصاد داخلی نیز افزایش یافته است که در ا سال قبل 1.8- و در سال 95  حدود 3.6 درصد را نشان داده است.

در همین حال محمد اسماعیل رحیمی معین مسلکی وزارت اقتصاد نیز ضمن قدرانی از کارکرد این اداره جهت سهولت کار ارگان های دولتی و نیز اماده سازی احصاییه وضعیت اقتصادی کشور ابراز نمود که سروی فعالیت های اقتصادی به مسولان قوت تصمیم گیری در  کاهش و یا افزایش تولیدات داخلی را می دهند.

رحیمی خاطر نشان ساخت تمامی ارگان های دولتی می توانند از این احصاییه در فعالیت های شان استفاده نمایند و هیچ نیاز به سروی از سوی هر نهاد لازم نمی باشد.

معین مسلکی وزارت اقتصاد اضافه می نماید این اداره می تواند با حفظ دستاوردها و تداوم آن، همکاری و آگاهی دهی مردم، تامین ارتباطات با نهادهای اکادمیک، حمایت جامعه جهانی و حکومت و فراهم آوری معلومات دقیق و به موقع از سوی ادارات دولتی تمامی مشکلات و موانع صد راه کار شان مقابله نمایند.

با افزایش صادرات؛ کالاهای وارداتی افغانستان کاهش یافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد